Födelsedagen

14 Okt

Imorgon är det 32 år sedan jag plockades ur min mammas mage. Jag var en hett efterlängtad sladdis, mina föräldrars aftonstjärna (jo, dom kallar mig så, på fullaste allvar) och min pappa hade tagit ledigt en hel förmiddag för att beskåda miraklet. Det var en solig och klar oktobermåndag – inte helt olik den här fredagen, misstänker jag – och pappa firade genom att äta renskav på Vanda flygplats innan han flög tillbaka till Sverige.

Sen fick förstås min mamma ett par rediga blodproppar i lungorna och höll på att dö, men överlevde och var rent ut sagt jävligt sjuk hela mitt första levnadsår. Men det visste vi inget om då direkt efter kejsarsnittet på Jorvs sjukhus, när jag låg mot mammas bröst och var alldeles ny.

Och oavsett vilka utmaningar som skulle komma har mina föräldrar gett mig det allra viktigaste: förmånen att vara älskad och omhuldad från första stund. Utan den kärleken skulle jag inte vara ens en tiondel av den jag är idag.

4 svar to “Födelsedagen”

  1. Jonna 14 oktober, 2011 den 10:02 #

    Grattis! Och du skriver så fint om dna föräldrar att jag gråter en liten tår.

  2. Anna 18 oktober, 2011 den 18:32 #

    Grattis i efterskott!

Kommentera

