Kossan säger bu

17 Okt

Försökte piffa upp behågarderoben en smula. Det gick jättedåligt.

Jag tror ju att jag storleksmässigt är som innan Esme, men det är jag visst inte alls det. Sannolikt hänger det ihop med att jag fortfarande ammar, för dessa juver går inte att klämma ner i just någon vacker eller inspirerande behå. Visserligen har utbudet av större kupor ökat ute i handeln i takt med att bröstförstoringar har blivit vanligare (åtminstone är det min hobbyteori, för det var klart svårare att hitta storlekar beyond 75C på 90-talet) men ändå. Det är inte kul att shoppa underkläder för hundratals med kronor när man när en förhoppning om att storleksmässigt bli lite mer normal så småningom igen.

Så jag lämnade Twilfit-rean med en prisnedsatt, förhoppningsvis någotsånär välsittande behå, som jag hoppas kunna varva de ack så bekväma men ärligt talat ruggigt fula amningsvarianterna med tillsvidare.

Och så ska jag ta mig en rejäl titt i spegeln, för så abnorm som dagens prövningshelvete antydde att jag är, tycker jag faktiskt inte att jag ser ut att vara. Sådeså. Länge leve självförnekelsen!

4 svar to “Kossan säger bu”

  1. Anna 18 oktober, 2011 den 18:34 #

    Själv insåg jag själv faktum av två avslutade amningar och gick till butiken och införskaffade en ny bh, tyvärr inte större utan mindre. Jag vet inte vad som hände men det är fasiken inte mycket som finns kvar. Lite synd, var ganska förtjust i det lilla som fanns innan, nu är det inte mycket att hänga i julgranen. Men men, vad betyder nu sådant…

    • Esmes mamma 18 oktober, 2011 den 19:04 #

      Jag anar att det kommer att säga pffffffft så pyser luften ur de här ballongerna också, bara jag slutar amma. Och det som blir kvar kommer med största sannolikhet inte vara någon särskilt munter syn.

      Och jo, något betyder det nog. Man kan väl inte tokälska varje aspekt av mammakroppen..?

      • Jonna 26 oktober, 2011 den 06:59 #

        Jag läste nyligen om en kvinna som ammat oavbrutet i elva år (fyra eller fem barn) och efter avslutad amning var brösten till hennes stora förvåning precis likadana som hon mindes dem innan hon fick barn. Och jag som inte ammar jättemycket längre tycker mig se samma tendens, så var inte så säker på att det bara blir skinn kvar 🙂 Förresten så är det graviditetshormonerna och inte amningen som eventuellt ”sabbar” brösten.

  2. Esmes mamma 26 oktober, 2011 den 07:55 #

    Jo min syster har faktiskt ammat två barn (och genomgått tre fullgångna graviditeter) och har idag lika fin byst som innan, så jag har ju sett på nära håll att det är möjligt. Dock är vi helt olika kroppstyper och har olika fäder, så jag är inte så säker på att jag kan räkna med samma resultat.

    Har också hört det där om att det är graviditeten och inte amningen som förändrar det som förändras i bröstväg, men rent logiskt borde ju huden bli slappare ju längre tid den är utspänd? Eller så är det bara individuellt, vad som händer och hur stora och långvariga svängningar kroppen kan hantera utan att det lämnar sina spår.

Kommentera

