Hejdå, Mutti

26 Okt

Ibland kan man få för sig att moderna konsumentföretag förstår värdet av sociala medier och vikten av att vårda företagets varumärke som en nyfödd bebis. Dessutom utgår man ju från att den som arbetar med kommunikation förstår vitsen med att vara ödmjuk och lyhörd och att välja sina ord med omsorg.

Sen snubblar man över PR- och marknadschefen på Matric Italgross och inser att så inte är fallet. I en blinkning har hon dömt ut en av sina bästa ambassadörer i de sociala medierna som inte bara smaklökshandikappad, utan också som löjlig, ja till och med tragikomisk. Varför? Jo, eftersom denne i en bloggpost vågat påstå att Muttis ketchup inte är jättegod. Och fått medhåll på det.

Hoppla. Jag drar slutsatsen att det nog är klokast att inte diskutera Mutti alls. När jag tänker efter kanske det är bäst att inte köpa övriga produkter från Matric Italgross heller. Det känns ju ändå lite som att dom bett sina kunder att dra åt helvete.

För det är ju det vi som lägger vår tid och energi på att tycka och skriva och sprida era varumärken i slutändan är, och alltid borde betraktas som: kunder. Och när man förlorar sådana börjar man förlora pengar, och det, Matric Italgross, kostar långt mycket mer än stillsamt framförd produktkritik.

7 svar to “Hejdå, Mutti”

  1. Livet runt 30...5 den 11:41 #

    Fantastiskt! Jag har skickat länken till mannen som kan ta med det i sina kommande presentationer om hur man inte ska bete sig i sociala media 🙂

    • Esmes mamma den 12:09 #

      Jo det är nästan ett övertydligt exempel på hur man skjuter sig själv i foten.

  2. Jesper den 13:45 #

    Bra skrivet! Skrev själv ett rätt långt, argt inlägg om det här på krubb idag. Det här är så himla klantigt! Man skulle ju så enkelt kunna ha vänt hela historien till något positivt om man bara tänkt lite…

    Men som sagt. Bra skrivet!

    • Esmes mamma den 14:19 #

      Ja, klantigt agerat. Men nu har det i alla fall gjorts en pudel. Det är bra att kunna erkänna att man gjort fel och be om ursäkt för det.

  3. Annika den 05:28 #

    Ja, det var väldigt vad det spred sig, mitt blogginlägg! Vådan av att blamera sig i sociala medier ska uppenbarligen inte underskattas!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ketchupeffekten « Öhmans Mat & Vin -

    […] och Lagers Tabberas som  undergräver Matildas argument om vad som är riktig ketchup samt av Esmes Mamma.  55.603331 13.001303 Rate this: Share this:TwitterFacebookLinkedInStumbleUponE-postLike […]

  2. Osnyggt agerat av Mutti -

    […] har på konsumenternas val av varumärken. Lite av det som har poppat upp senaste dygnet är Esmes Hejdå, Mutti, Öhmans Mat och Vin som hälsar att han inte kommer nämna Mutti vid namn längre i sina inlägg […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: