Vi som heter som jag

26 Okt

Jag har ett ganska ovanligt förnamn och ett mycket ovanligt efternamn. Min farmor bar samma namn, men hon dog året innan jag föddes så vi gick om varandra i det. Därför trodde jag länge att jag var ensam i Sverige – om inte hela världen – om att heta exakt som jag gör.

Men för några dagar sedan fick jag reda på att det faktiskt funnits ytterligare en kvinna som hette som farmor och jag, och hon hann leva parallellt med oss båda. När hon somnade in 2004 var hon 83 år och efterlämnade en son. Denne son hittade mig av en slump via Google, och beslöt sig för att kontakta mig.

Det visade sig att vi är avlägsna släktingar via våra pappor, medan hans mamma alltså inte var biologisk släkt med vare sig farmor eller mig.

Jag gissar att hon var en högt älskad mamma, eftersom min släkting verkar så berörd över att jag knallar runt och heter som hon. Så om ett par veckor ska vi träffas på hans initiativ. Jag vet inte riktigt vad han förväntar sig av vårt möte, men jag hoppas att jag inte ska göra honom alltför besviken. Förmodligen kommer jag ju inte att vara ens hälften så märkvärdig som hans mamma, och inte har jag så mycket att berätta om farmor heller.

Men om han undrar hur det är att heta som jag gör, så kan jag i alla fall bre ut texten om det. Det är alldeles toppen, och har alltid gjort att jag har känt mig en smula speciell. Kanske är det därför det var så självklart att inte byta bort efternamnet, ens när jag gifte mig.

Mitt namn är ju liksom jag, även om jag nu vet att det också har varit någon annan, under större delen av mitt liv.

2 svar to “Vi som heter som jag”

  1. Livet runt 30...5 27 oktober, 2011 den 07:31 #

    Vad häftigt! Att göra sig ett sådant besvär tyder på stor kärlek.

    • Esmes mamma 27 oktober, 2011 den 12:10 #

      Hon måste varit en fin mamma, hoppas jag kan vara detsamma för Esme.

Kommentera

