Det enda jag egentligen gillade var Lena Philipssons Greta-klänning

2 Nov

Gjorde som övriga svennebananer och kollade på första avsnittet av Så mycket bättre i lördags. Fast vi körde rätt mycket fast forward, och tur var väl det. Herregud, så ointressant det var. Jag tyckte ändå att förra säsongens gäster hade något att komma med och att det fanns något musikaliskt spännande i åtminstone en del av låttolkningarna.

Men nu.

Tomas Ledin. Snark. Eva Dahlgren. Snark. Mikael Wiehe. Dubbelsnark. Och så vidare, och så vidare. Alltså man förstår tråknivån på det hela när vi på fullaste allvar tyckte att det var lite spännande att E-Type dök upp. Förmodligen för att han är den enda i gänget som inte kliver in i sammanhanget med ett tjog pretentioner och låtsasintressanta livshistorier. Och för att det på sitt sätt är mer genuint med en eurotechno-version av fyrkantiga Ledin, än att försöka forcera fram nåt slags smärta och stämning där varken det ena eller det andra egentligen existerar.

Och jag vet att alla älskar både programformatet och Lalehs känslighet, ungefär på samma bevekelsegrunder som alla älskar den enda inte helt tramsiga låten som framförs under Melodifestivalens hundrafemtio delfinaler.

Men bara för att man eventuellt är lite mindre dålig än sitt sällskap, så betyder inte det att man är bra på riktigt. Varken här eller där.

6 svar to “Det enda jag egentligen gillade var Lena Philipssons Greta-klänning”

  1. Göran Skytte 2 november, 2011 den 20:21 #

    Vedervärdig kombination av affärer och pretentioner. Bra av Virtanen. Att det handlar om ”business bara”. Även om han så klart har fel om att musiken var ”utsökt”.

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/fredrikvirtanen/article13861573.ab

    • Esmes mamma 4 november, 2011 den 19:41 #

      Lika delar bra och fel, precis som du säger.

  2. Lina 2 november, 2011 den 20:23 #

    Jag ville så gärna gilla Lalehs version av Just nu, och jag gjorde faktiskt det när jag hörde den i programmet i lördags. Men idag hörde jag den på P3, och då var den inte alls lika bra, inte bra alls. Nej, du har rätt, bara för att man är mindre dålig betyder inte det att man är bra.

    • Esmes mamma 4 november, 2011 den 19:41 #

      Intressant att det kändes så olika beroende på sammanhang. Och ja, det betyder nog att jag har rätt?

  3. Lisa 3 november, 2011 den 07:54 #

    Laleh är ett av mina största hat objekt i den populärkulturella världen. Hon är som ett musikens svar på radioprogrammet krister

Kommentera

