En kulturdebatt att följa

26 Nov

Åsa Linderborg brukar vara bra tycker jag, men hennes analys av filmen Play är jättekonstig. Speciellt det långa stycket om vilka tankar hon får när hon ser färgade människor, jag förstår faktiskt ingenting av vad hon vill ha sagt med det. Eller, vad tycker ni om det här stickspåret:

”Efter filmen gick jag till Coop. Det var bara jag där och en pappa med sin son. De var svarta. Inom loppet av en nanosekund rullade min ofrivilligt förprogrammerade hjärna upp samma förvirrade trailer över historiens gång som den alltid gör när jag ser en färgad människa: slavskepp, Tintin i Kongo, bomullsplantage, Rwanda, ANC, Muhammad Ali, familjen Cosby, I have a dream, negerbollar, Malcolm X, barn med flugor i ansiktet, Obama, aids, Idi Amin … en förortsmobb som stjäl mobiltelefoner.”

Tur då att Expressens Jonas Holmberg går in med en kort och kärnfull replik. Det här är kvällstidningarnas kultursidor när de är som bäst.

Kommentera

