Skönhetens förbannelse

30 Nov

Apropå det här med Engla och silikonbrösten och diskussionen kring huruvida utammade bröst kan/får/bör förbättras på konstgjord väg.

Alltså: jag inser plötsligt att jag är ganska nöjd med min mammakropp. Och det är inte för att den skulle vara så galet het, verkligen inte. Jag är ganska mjuk och slapp, jag har celluliter, huden på magen är lite rynkig, och brösten hänger. Jag har ofta ont i ryggen och jag hinner inte alls göra så många plankor och höftböjarstretchningar som jag borde.

Men jag har också en man som på riktigt blir glad när han ser mig utan kläder, och det gör all skillnad i världen. Då känner jag mig fin och nöjd och tillräckligt snygg. Och väldigt långt ifrån skönhetsoperationer för tiotusentals kronor.

Sen är det sannolikt lättare för mig att nöja mig med den bekräftande blicken hos någon som älskar mig, för att det inte finns andra jag behöver behaga med min kropp. Jag lever inte på att visa upp mig på daglig basis, och är grymt glad över det. Det är faktiskt bättre att tjäna sina pengar genom att prestera med intellektet – i alla fall om man nånstans ska lära sig att stå ut med sina egna begränsningar.

För hjärnan är såklart inte alltid exakt så pigg som man skulle önska heller. Allra helst inte mammahjärnan. Men där finns inte alternativet att köpa sig lite nya fräscha celler att poppa upp verksamheten med. Man får lov att stå ut, anpassa sig, vänja sig. Se till att klara sig med good enough i stället för att sträva efter självutplånande perfektion.

Och det tror jag är själva poängen med det bristfälliga och ofullkomligt mänskliga, och det önskar jag att även den som lever på sitt yttre kunde få känna. Hade inte det varit grymt?

15 svar to “Skönhetens förbannelse”

  1. Peppe 30 november, 2011 den 11:12 #

    Du är klok: ”Jag lever inte på att visa upp mig på daglig basis, och är grymt glad över det. Det är faktiskt bättre att tjäna sina pengar genom att prestera med intellektet – i alla fall om man nånstans ska lära sig att stå ut med sina egna begränsningar.”

    Och snygg också om det nu har någon betydelse.

    • Esmes mamma 30 november, 2011 den 20:19 #

      Klok och snygg, vem skulle inte vilja vara det! Tack för peppen, Peppe.

  2. Lina 30 november, 2011 den 16:16 #

    Mycket bra skrivet!

  3. Mia 30 november, 2011 den 19:29 #

    Väl skrivet! Jag gillar verkligen din tankegång om att (mamma)hjärnan verkligen inte alltid presterar det man önskar, precis som kroppen tagit lite bakslag. Dessutom ligger det nog mycket i det du säger om vikten av uppskattning från den man älskar.

    • Esmes mamma 30 november, 2011 den 20:23 #

      Jag skulle helt klart vara mer bekräftelsesökande om jag inte hade förmånen att vila i vissheten om att det finns någon som älskar mig trots inre och yttre skavanker. Det är jag säker på.

  4. Matilda 30 november, 2011 den 20:47 #

    Härligt att du är nöjd! Det ska alla va, hade ju varit tråkigt om alla såg likadana ut!

  5. Josephine 30 november, 2011 den 20:48 #

    Detta var fint att läsa. Vad glad du gjorde mig.

  6. Josef Boberg 30 november, 2011 den 22:02 #

    ”Jämförda med oss själva – så är var och en av oss det mest PERFEKTA som finns i HELA Universum !”

    Varför i h-e skall Wi då NEDLÅTA oss till att överhuvudtaget någon enda gång jämföra oss med någon eller några andra ❓

  7. Livet runt 30...5 1 december, 2011 den 08:47 #

    Och hur jag än tänker rationellt så är jag ändå fåfäng innerst inne, jag skulle önska att de liksom inte hade hasat ner till midjan utan satt någonstans i det som kallas för brösthöjd. Kanske gör jag något åt det, kanske köper jag ännu ett eller flera par skor istället 😉

    • Esmes mamma 1 december, 2011 den 10:04 #

      Åh, men jag är också fåfäng och intresserad av att se bra ut. Bara inte så mycket att jag skulle operera mig. Det är trots allt både billigare och riskfriare att satsa på en bra behå än att boka in sig för en omgång på Akademikliniken.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mammakroppen « När du inte orkar ringa en vän - 30 november, 2011

    […] mamma skriver om mammakroppen och jag håller med henne väldigt […]

  2. Efterdyningar av Englas val | Maggie – Bohemian ideals - 30 november, 2011

    […] Esme och SivÖ lyfter fram intressanta tankar om förhållandet mellan nivån på snyggheten och nivån […]

Kommentera

