Barnkläderna, igen

8 Dec

Sara tar upp det här med rosa flickbebisar och nyligen skrev Shampoo Rising en bra text om rosa apropå Fanny Ambjörnssons bok i ämnet.

Jag har ju skrivit om barn, kläder och genus förr, och diskussionen tycks ständigt pågå på något håll i mammabloggosfären. Ju mer jag funderar på saken, desto mer irriterad blir jag över hätskheten i debatten. Många tycker sig ha så väldigt rätt, och därmed också ha rätten att döma ut den som tycker något annat. Och det går åt bägge håll.

Personligen tycker jag att det viktigaste är att barn bär någorlunda bekväma och ändamålsenliga kläder, oavsett hur de ser ut. Det stör mig inte om en liten (eller stor) pojke har klänning. Jag blir inte provocerad av unisexmode. Och jag tycker att rosa är en mycket fin färg, precis som blått, rött, vitt, grönt eller lila tilltalar mina ögon.

Däremot tycker jag att det är bra att alltfler är intresserade av jämställdhet och könsnormer och att många ifrågasätter nedärvda stolligheter kring hur flickor respektive pojkar ”är”. Men förändring tar tid och man vinner inga verkliga segrar genom att tvinga ner sina åsikter i halsen på någon annan. Dessutom tycker jag att man ska vara försiktig med att döma ut andras föräldraskap. Ingen är perfekt, alla gör fel, frågan är bara inom vilket område.

Och om nu någon undrar så är Esme för dagen klädd i blått med klarröda detaljer i bästa Polarn och Pyret-stil. Men det betyder inte att hon inte kommer att sova gott i sin rosa pyjamas redan ikväll.

4 svar to “Barnkläderna, igen”

  1. Charlotte 8 december, 2011 den 14:18 #

    Debatterna blir verkligen otäcka ibland! Fint inlägg!

  2. Lina 9 december, 2011 den 10:37 #

    Fint skrivet! Du kan verkligen skriva, älskar din blogg! //Ditt största fan som tycker du borde skriva en bok.

    • Esmes mamma 11 december, 2011 den 11:37 #

      Vet du att den här kommentaren har jag levt på hela helgen?

Kommentera

