Förskoleläget

8 Dec

Idag fick vi brev om att Esme erbjuds en förskoleplats av kommunen. Det är inte på någon av de förskolor vi sökt till, faktum är att det inte ens är i vår stadsdel. Nu slumpar det sig så att man skulle kunna påstå att dagiset ligger någorlunda på vägen till våra respektive arbetsplatser, men det tror jag knappast att kommunens tjänstemän har tagit hänsyn till.

Jag är väldigt glad över att vi redan har bestämt oss för ett av de privata finskspråkiga alternativen, samtidigt som jag tänker att det måste vara svinjobbigt för alla som inte har dylika ess i rockärmen. Överlag är det mycket med förskoleläget i Stockholm som man kan ifrågasätta. Jag hör deppiga historier om överfulla förskoleklasser, häftig personalomsättning och pengabaserade, helt opedagogiska lösningar.

Vi är ändå optimistiska gällande Esmes blivande förskola, det verkar finnas lite mer resurser just där. Håll tummarna för att våra förhoppningar inte ska behöva komma på skam. Om en månad ska hon skolas in.

2 svar to “Förskoleläget”

  1. Lina 9 december, 2011 den 09:48 #

    Oj vad spännande! Och samtidigt jätteläskigt. Hoppas det går bra för Esme, tycker det är roligt att ni valt en finskspråkig förskola! Flera språk är ju bara så bra. Jag ser verkligen fram emot Es förskolestart, bara vi får någon förskola nära oss… Känner på mig att hon kommer stormtrivas på förskolan med alla andra barn.

    • Esmes mamma 11 december, 2011 den 11:36 #

      Ja det är jättespännande! Och läskigt, kanske mest för mig. Esme är väldigt mammig, samtidigt som hon uppenbarligen trivs när hon får komma till öppna förskolor och härja runt i en annan miljö än den hemmavid. Hoppas att ni får en plats där ni önskar, det är ju som sagt lite halvkärva tider.

Kommentera

