Julkalendern, lucka 1. Berätta om dig själv

11 Dec

Jag heter E men föddes som A en vacker oktoberdag 1979. Mina föräldrar hade två barn var sedan tidigare så jag blev kittet som skulle binda samman den nya familjen. Det uppdraget har jag väl inte lyckats med helt. Men under mina första sex levnadsår fick jag nog mer kärlek och uppmärksamhet än de flesta får under en hel livstid. Ibland tror jag att det är den raketstarten jag fortfarande lever på.

Från maj 1986 blev saker och ting lite svårare. Vi flyttade till Sverige. Jag kunde inte svenska. Vi flyttade från Stockholm till Västerås. Jag kunde inte västmanländska. Företaget pappa arbetat för nästan hela sitt liv gick i konkurs. 1994 dog min ena bror, vi begravde honom på Lucia. 2001 flyttade mina föräldrar till Finland för att ta hand om mormor och morfar. Där lever dom än, förutom mormor som somnade in för knappt nio månader sedan, 92 år gammal.

Jag lärde mig svenska, och västmanländska och sen lite stockholmska igen. Jag tog studenten i Västerås, pluggade lite för många år i Uppsala och träffade min man i september 2003. Det var kärlek vid första ögonkastet, åtminstone för mig. Vi flyttade ihop i Stockholm 2006 och gifte oss under intima men högtidliga former i Helsingfors 2009. På dagen elva månader senare föddes Esme.

Jag är svensk medborgare sen födseln och fick finskt medborgarskap när jag fyllt 30. Det var viktigt för mig, men jag vet inte om jag någonsin kommer att flytta till Finland igen – även om halva mitt hjärta och hela min familj finns där. Man blir nog lite varken-eller när man är en både-och.

Jag jobbar i PR-branschen, men ställer mig frågande till mycket av jargongen i den. Det är nog typiskt mig, att placera mig själv lite vid sidan av. Det jag vill allra helst är att utveckla mitt skrivande, men jag vet inte när det egentligen ska ske. Kanske är jag för feg, kanske är jag för bekväm, kanske är jag bara inte begåvad nog.

Eller så handlar det bara om att börja göra något, så blir det något. Så påstår en klok person i min närhet att det funkar och det tänker jag nästan dagligen på.

Gör något, så blir det något.

Gör. Något. Så. Blir. Det. Något.

4 svar to “Julkalendern, lucka 1. Berätta om dig själv”

  1. Hanna 11 december, 2011 den 15:10 #

    Jag vill läsa din historia, tycker du ska utgå ifrån dig själv och börja skriva.

  2. Malin 11 december, 2011 den 17:06 #

    Du skriver så fint! Kram!

  3. Clara 11 december, 2011 den 22:48 #

    Skriv människa! Vore ett förbaskat slöseri med talang annars.

  4. Esmes mamma 12 december, 2011 den 13:18 #

    Mina läsare är dom bästa, ingen protest(a)!

Kommentera

