Tredje advent

11 Dec

På första och andra advent har jag bakat Annikas gudomligt goda saffranssnurror. Men idag ska Esme och jag iväg på glöggfest hos en kompis, så jag gör Annikas glöggkokta aprikosmarmelad i stället.

Den står på spisen och puttrar just nu, men har ännu inte antagit den ”marmeladliknande konsistens” som Annika förordar. Kanske är det mitt fel, för att jag modifierat receptet. Ingefäran som jag vet att jag både köpt och burit hem är nämligen spårlöst borta. Jag hade i ett par kanelstänger i stället, och sen saften av en blodapelsin, när jag fick för mig att det behövdes lite syrlighet i brist på ingefärans hetta. Men jag låter hela härligheten gosa ett tag till, så ska vi se om det inte blir tjockt nog i sinom tid.

För övrigt ska det bli spännande att se hur glöggandet fungerar med en energisk snudd-på-sextonmånaders. Förra året gick det åt helvete och hon skrek som en besatt i selen, men nu är hon ju ändå ett år äldre och vi ska till en mycket större lägenhet. Önska oss lycka till!

2 svar to “Tredje advent”

  1. Annika 11 december, 2011 den 20:18 #

    Hoppas det gick bra! Bara marmeladen får reducera ordentligt, så blir den tids nog tjock och fin.

    • Esmes mamma 12 december, 2011 den 13:17 #

      Det gick lysande både med marmeladen och barnet. Tack för ännu ett grymt recept!

Kommentera

