Julkalendern lucka 2. Berätta om staden som du bor i

12 Dec

Jag har bott i Stockholm i två omgångar. Först hade vi ett hus i Aspudden där mamma vårdade trädgården och pappa snickrade på tillbyggnaden. Det var promenadavstånd till min skola och deras arbeten. Mamma jobbade deltid, pappa jobbade dygnet runt. Jag hade inte jättemånga kompisar, men tillräckligt.

När vi skulle flytta till Västerås sa min bästa väns mamma att det skulle gå bra för mig, eftersom jag var något av en ensamvarg. Den kommentaren har stannat hos mig för att den var så ologisk. Det är inte ensamvargar som har lätt för att anpassa sig till nya situationer, det är ju den socialt begåvades flexibilitet som ska till.

Sjätte klass blev följaktligen ett helvete.

De senaste sex åren har jag bott här i huvudstaden igen. Det känns bra i hjärtat och magen. Jag gillar mångfalden, jag gillar skönheten, jag gillar möjligheterna. Såklart gillar jag inte bostadspriserna, tunnelbaneträngseln, låtsaslivet vid Stureplan eller  nedlåtenheten mot det övriga landet, som urstockholmare ibland koketterar med. Men allt det andra. Framför allt njuter jag av att man kan skapa sig sitt eget Stockholm, med så många fina byggklossar att det egentligen inte behövs fler.

Kommentera

