Modifierad Nigellakaka

18 Dec

Jag älskar Nigella. Inte exakt allt hon lagar (är det inte väldigt mycket …kött?) men väl hur hon tindrar, funderar och frossar. Så för att fira fjärde advent bakade jag en av hennes julskapelser, om än med ett par förändringar. Eftersom jag inte testat att följa Nigellas anvisningar till punkt och pricka kan jag inte lova att min version är bättre, men jag tycker nog att den är lite mer julig.

Såhär gjorde jag min tranbärskaka med kanel och kardemumma:

0.5 kg tranbär, färska eller frysta (jag tog frysta)
50 g smör, osaltat (jag hade saltat smör hemma, funkar lika bra)
3 msk råsocker (mitt strösocker var slut)
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
120 g smör, osaltat, smält
2 dl råsocker
2 st ägg, vispade
1/2 tsk kanel
1/2 tsk nystött kardemumma
30 g mandel, flagad
lite farinsocker

Gör så här

1. Värm ugnen till 160 grader.
2. Smält smöret i en vid kastrull och tillsätt 3 msk strösocker och tranbären. Hetta upp tills blandningen börjar bubbla lite. Lyft kastrullen av plattan.
3. Blanda mjölet, bakpulvret och resten av sockret i en stor bunke. Tillsätt ägg, smält smör och kanel och kardemumma. Rör ihop till en jämn smet. Bottna med smeten i en smord drygt en liters pajform. Häll i tranbärsblandningen, klicka resten av smeten ovanpå (det gör inte så mycket om tranbären inte blir helt täckta).
4. Strö mandelspånen och farinsockret över, grädda i ugnen mellan 45 minuter och en timme. Ytan ska bli gyllenbrun och fast.
5. Njut med vaniljsås.

Och här finns Nigellas originalrecept på tranbärs- och apelsinkaka.

7 svar to “Modifierad Nigellakaka”

  1. E 18 december, 2011 den 22:13 #

    Låter mumsigt värre och dina nya blogg-look är fin!

    • Esmes mamma 19 december, 2011 den 06:26 #

      Tack! Och ja, den här var riktigt god. Funkar säkert alldeles utmärkt efter jul också, man kan ju variera kryddningen och bärvalet bäst man vill.

  2. Livet runt 30...5 19 december, 2011 den 07:05 #

    Jag älskar Nigella. För att hon älskar det hon håller på med. Jag har aldrig lagat en endaste rätt av de hon gjort (för att jag inte gillar att laga) ändå kan jag titta på program efter program och bara njuta.

    • Esmes mamma 19 december, 2011 den 10:21 #

      Visst är hon njutbar! Och jag lagar inte heller ens en bråkdel av det jag ser andra göra på tv. Matlagningsprogram är bara så perfekt avkoppling.

  3. Lisa 19 december, 2011 den 15:10 #

    Hon är underbar. Sjukt snygg dessutom.

    • Esmes mamma 20 december, 2011 den 08:58 #

      Sjukt snygg, sa Bull. Även om det är lite synd att hon bantat ner sig nu, jag gillade verkligen det syndigt frodiga.

  4. Lisa 20 december, 2011 den 14:40 #

    Hm. Har inte sett henne ned bantad men annars är hon snudd på världens snyggaste kvinna.

Kommentera

