Julkalendern lucka 11. Berätta om hur dina framtidsdrömmar ser ut

20 Dec

Man kan nog med rätta kritisera mig för att jag drömmer för lite om framtiden. Jag tror i och för sig att det är en bra egenskap när man har ett litet barn: att faktiskt vara i stunden och njuta av det som är nu och aldrig mera sedan. Jag lever ju min dröm, jag får vara mamma och det är så ljuvligt att jag inte förstår hur något ska kunna mäta sig med det. Varje kväll somnar jag med näsan inborrad i Esmes mjuka, väldoftande hår, och är helt trygg i att det bästa som finns är mitt.

Men samtidigt kan bristen på visioner göra mig till en tråkig person.

Så nu ska jag ta tillfället i akt och lyfta blicken lite. Det här är vad jag ser:

Vi är i slutet av 2021 och jag har gett ut min första roman. Det är inte den totala kioskvältaren, men den har sålt tillräckligt bra för att jag ska ha utrymmet att skriva en till. Dessutom gillar förlaget mig så mycket att dom ger mig en del redaktörsjobb under tiden, så att jag kan hjälpa andra med deras texter. I smyg njuter jag av redigerandet nästan lika mycket som det egna skapandet. Ibland skriver jag även krönikor och ett och annat kåseri till utvalda tidskrifter.

Skrivandet är världens bästa hantverk, tänker jag när jag tar min morgonpromenad till jobbet. Jobbet, som för övrigt är ett egen liten skrivarlya utrustad med en soffa, en skön filt, en bärbar dator och en tv. Tv:n står på nästan hela dagarna och ger mig inspiration. Ibland skriver jag hela dagen, ibland sover jag en timme eller två, och tänker att nu har jag det banne mig bättre än Leif GW Persson.

Esme är temperamentsfull, glad men ibland lite inåtvänd, hon är i den åldern då hon funderar allt mer över stort och smått. Jag vet att hon pratar med sin pappa om sånt som hon inte vill dela med mig, men jag tycker att det är fint och rätt så. Hon är som en brygga mellan oss som löser upp knutar och öppnar dörrar som vi inte kommit åt på egen hand. Dessutom är hon en underbar storasyster till en pojke eller flicka, jag vet inte vilket, det spelar ingen roll. Jag vet bara att jag älskar det barnet lika mycket som jag älskar Esme.

Varje år gör vi två resor, en längre med barnen och en kortare bara vi två. Då är barnen hos sin faster, moster eller farmor och blir bortskämda så det står härliga till. Vi försöker att variera oss men åker fortfarande allra helst till New York, där vi för några dagar kan få för oss att vi är 20-nånting igen. Fast sen kommer vi hem med längtan och glädje i bröstet och är ännu bättre föräldrar än vi var när vi for.

Annars bor vi kvar i Stockholm, strax utanför tullarna i en nybyggd fyra med alla bekvämligheter. Jag odlar pelargoner och tomater på balkongen och min man spelar gitarr med barnen om kvällarna. På somrarna är vi i mormors stuga som vi gemensamt rustat upp tillsammans med mina syskon. Mamma och pappa är ganska skröpliga, men har äntligen flyttat från sitt opraktiska landsortsboende till lägenheten i stan och klarar sig med bra stöd från hemtjänsten. Jag behöver inte oroa mig så mycket för dom som jag tidigare befarat, eftersom min bror tar det största ansvaret. I övrigt är alla nöjda och friska.

Jag är i mitten av livet, och jag är lycklig.

11 svar to “Julkalendern lucka 11. Berätta om hur dina framtidsdrömmar ser ut”

  1. Peppe 20 december, 2011 den 12:19 #

    Mycket, mycket fint. Jag kan nästan kopiera rakt av. (Om det inte är fusk)

  2. Lina 20 december, 2011 den 14:03 #

    Stämmer verkligen, det du skriver om att vara i nuet. Jag har blivit mycket bättre på det sedan E kom, det känns bra.

    Fina framtidsdrömmar har du, och det där med bok gillar jag massor! Jag ser fram emot 2021!

  3. Lina 20 december, 2011 den 14:09 #

    Du har det himla fint här i bloggen, förresten! Den känns som sommar, och så blir jag fikasugen.

    • Esmes mamma 21 december, 2011 den 08:33 #

      Tack! Sommar och fika, perfekta associationer ju!

  4. Annika 20 december, 2011 den 14:17 #

    Det låter alldeles underbart. Vilken fin bild du målar upp! Själv vågar jag inte tänka så långt. Men, kanske jag borde, inspirerad av dig?

    • Esmes mamma 21 december, 2011 den 08:59 #

      Jamen testa. Drömmar är ju inte samma sak som mål man absolut måste nå upp till…

  5. Jonna 20 december, 2011 den 19:46 #

    Det här var ett härligt inlägg. Jag blir inspirerad.

  6. Livet runt 30...5 21 december, 2011 den 08:28 #

    Och heja! för en lillebrorsa eller lillasyrra!

    • Esmes mamma 21 december, 2011 den 09:03 #

      Ja, vad roligt det vore! Fast det måste vi bli två om att tycka, och där är vi inte i dagsläget.

Kommentera

