Julkalendern lucka 16. Berätta om hur du var när du var liten

2 Jan

Lillgammal och brådmogen, lite avig och emellanåt utanför. Men också känslig och sårbar, liksom oförstående inför livets hårdare sidor. Det tog tid för mig att greppa att inte alla älskar mig, och kanske framför allt att inte alla behöver älska mig. Ska man vara kritisk kan man nog säga att mina föräldrar också bidrog med sitt, när de betonade min extra särskilda känslighet, och ojade sig över att jag skulle få så många smällar och törnar eftersom jag totalt saknade förmåga att armbåga mig fram i tillvaron.

Idag vet jag att mycket av det där var projiceringar. Jag är kaxigare än mina föräldrar någonsin har varit. Jag behövde bara växa mig tillräckligt gammal för att börja ifrågasätta sanningarna om min egen person. Ett av de viktigaste stegen var nog att i hemlighet skaffa mig mitt första jobb, som var som vårdbiträde på ett ålderdomshem. Mamma trodde aldrig att jag skulle klara av att torka bajs, herregud, inte hennes sköra lilla prinsessa. Sen visade det sig förstås att jag var alldeles ypperligt lämpad att torka bajs och även hantera bra mycket tyngre saker än så. Döden, till exempel.

Och egentligen ser jag i backspegeln att jag utkämpade många strider redan som liten, som jag aldrig hade klarat så bra om jag verkligen hade varit en vekling. Att komma till ett nytt land med ett främmande språk som sexåring, det var ju liksom ingen picknick. Att sen flytta två gånger till innan högstadiet, det var inte heller jättekul. Att komma i puberteten alldeles för tidigt och därmed alltid sticka ut rent fysiskt – och att dessutom ha en mamma som envisades med att framhäva det annorlunda genom att klä mig som ett marinblått utropstecken mitt i neongrälla 80-talet – och att ändå inte bli mobbad sönder och samman, det säger också något.

Så ja, jag var lillgammal och brådmogen och känslig och lite utanför och allt det där. Men jag var också stark och envis och grundtrygg. Ungefär som jag är nu.

Kommentera

