Julkalendern lucka 19. Berätta om en vän som bor långt bort

7 Jan

Jag har inte så många vänner i fjärran länder. Inte just någon, vad jag kan komma på. Däremot flyttade min vän A från Danviksklippan till Östergötland i somras, det tycker jag var synd. Och ibland pratar min vän L om att flytta ända till Malmö. Det vore ännu syndare.

Men A, då. Hon är ju den där märkvärdiga typen av människa som skulle kunna skapa sig ett hem i princip var som helst på jorden, och stormtrivas. Hon skulle alltid hitta vänner, lära sig nödvändiga språk, ta till sig seder. På ett ödmjukt men bestämt sätt få omgivningen att respektera att hon är en frisinnad vegan som på sin höjd äter ägg från egna höns. Och glädjas över det stora och det lilla som är viktigt just där hon är. För att det är sådan hon är, genuint människovänlig och flexibel.

Jag kan verkligen avundas henne den där entusiasmen. Precis som jag saknar att det inte längre är möjligt att ta en långpromenad hem till henne. Men jag är glad för jag vet att hon har det bra, ända där långt borta i Östergötland.

2 svar to “Julkalendern lucka 19. Berätta om en vän som bor långt bort”

  1. A 9 januari, 2012 den 20:01 #

    Fina fina du, ditt inlägg värmer mycket här borta i en skog någonstans i Östergötland. Jag skulle kunna rätta dig i dina väl höga tankar om mig, men väljer i stället att bara ta åt mig av dina vackra ord och vara glad!
    Östergötland må bara befinna sig en kortare tågresa, ett telefonsamtal eller sms bort, men även jag saknar verkligen att bo i samma stad som min vän. Det var fint att bara befinna sig en längre promenad eller tur med 53:an från dig och Esme. Jag är innerligt glad över att det var så, om så bara för ett litet tag!

Kommentera

