Förskolebarnet

18 Jan

Så har vi avverkat tre inskolningsdagar på förskolan och imorgon är det tänkt att Esme ska klara fem timmar på egen hand. Jag tror att det kommer att gå galant. Hon trilskas förvisso med maten (men det gör hon ju hemma också) och sov alldeles för kort middagssömn idag (hon vaknar av sin elaka hosta) men i övrigt har hon varit som en liten solstråle mest hela tiden. Ropar glada ”hejjjje!” till alla hon möter, är mån om att vinka mycket och sjunger glatt med när det är sångstund. Sen sitter hon stundtals och bara tittar fokuserat på de andra barnen och försöker lista ut vart det är hon har hamnat egentligen.

Jag tycker det känns riktigt bra i magen. Det råder god stämning, gruppen är lyxigt liten och personalen varm, lagom strukturerad och uppenbart intresserad av mitt barn. Dessutom gick det alldeles utmärkt att lämna henne  i omgångar under dagen. Jag sa bara att jag skulle iväg lite och vinkade hejdå. Jaha verkade Esme tycka, då bygger jag väl med klossarna här ett tag till då.

Min fina lilla tjej, jag tror faktiskt att hon litar på att världen ska vara god mot henne. Och just nu har hon ju ingen anledning att tro något annat heller.

6 svar to “Förskolebarnet”

  1. Lina 18 januari, 2012 den 19:32 #

    Lilla Esme, vilken lättnad det måste vara för er att det verkar gå bra. Hoppas det fortsätter så!

    • Esmes mamma 18 januari, 2012 den 19:54 #

      Ja det känns fint. Även om det på hemmaplan verkar kosta lite i svårigheter att varva ner och somna om kvällarna. Men det är klart, i någon ände måste det väl märkas att stora saker pågår.

  2. Livet runt 30...5 19 januari, 2012 den 08:11 #

    Åh, äntligen rapporten som vi väntat på! Och det där med maten, precis samma sak som för Biban. Det tog sina månader men nu äter han bra, i början vägrade han bara.

    • Esmes mamma 19 januari, 2012 den 09:34 #

      Ja tyvärr blev det kräksjuka av det hela inatt, så det var nog därför hon matvägrade igår. Och därmed får vi väl mjukstarta om igen med inskolandet nästa vecka. Synd på så rara ärtor!

  3. Livet runt 30...5 20 januari, 2012 den 07:40 #

    Typiskt! Du anar inte hur mycket nya baciller hon kommer att behöva dras med i början. Förresten har jag ett erbjudande you can´t refuse – jag skickar en ”tvillingbrorsa” till Esme och en designerväska till mamman så kan de campa ihop om nätterna. Jag behöver SOVA!

    • Esmes mamma 20 januari, 2012 den 14:13 #

      Jo, jag har hört en del om dagissjukorna som kommer som ett brev på posten. Det är väl bara att räkna med en upphackad vår.

      Langa hit tvillingen och väskan, jag kan ta mig an bägge!

Kommentera

