Julkalendern, lucka 23. Berätta om ditt bästa julminne

20 Jan

När jag var liten gjorde alla spännade resor på loven, utom jag. Vi tog alltid färjan till Finland och vårt sommarställe. Det var urtråkigt, började jag tycka ganska tidigt, även om min mamma gärna vill minnas det som att jag älskade landet ända upp i tonåren.

Därför var det helt galet julen 1989 när jag fick en Greklandsresa i present av mina föräldrar och min syster. På den här tiden reste min syster och svåger till olika grekiska öar så gott som varje sommar, så att dom skulle ta med mig till Samos var ungefär det häftigaste jag kunde tänka mig. Med flygbiljetten i handen satt jag där i en av mormors blågröna plyschfåtöljer och liksom bara skakade av lycka, det var så ofattbart alltihopa.

Ett halvår senare blev det så en fantastisk kavalkad av bermudasshorts, moussaka och herrelösa katter, hundratals mil från stränga föräldrar och fantasilöst bastubad.

Ah, vilken grej för en tioårig tjej.

 

Kommentera

