De röda skorna

22 Jan

Länge var det bara våra skor som intresserade Esme, sina egna vägrade hon ens närma sig. Men sen hon upptäckt tjusningen och förstått att man till och med kan gå utomhus med skor på sig, vill hon ha dom på sig mest hela tiden. Allra helst de röda, som hon fått av mormor och morfar.

Så Esme leder runt mig här hemma, med bestämda steg och hårt grepp om mina händer, medan hon sätter den ena lilla röda foten framför den andra. Sen hasar hon ner på rumpan och vill bli av med skorna, för att bara någon minut senare be om hjälp med att få på sig dom igen. Rätt vad det är pekar hon sen mot min jacka och ytterdörren, säger ett par uppfodrande ”Mmm?” och vinkar hejdå inåt lägenheten, och då är det bara till att klä på sig och gå ut med henne. Väl ute promenerar vi så långt hon orkar, tills kraften plötsligt tar slut och hon vill hem och sova.

Det är oavbrutet fascinerande, det här livet med en toddler.

4 svar to “De röda skorna”

  1. Lina 22 januari, 2012 den 21:20 #

    Gud så gulligt 🙂

    • Esmes mamma 23 januari, 2012 den 19:28 #

      Ja jag tycker ju det, fast jag är inte direkt känd för min objektivitet i frågan.

  2. Livet runt 30...5 23 januari, 2012 den 06:29 #

    Ja, vad är det med barn och skor? Biban går jämt och hämtar sina vinterkängor och drar dem på sig. Sen stultar han omrking där i blöjbak och bara ben – och vinterskor på fötterna.

    • Esmes mamma 23 januari, 2012 den 19:29 #

      Haha, ja har sett fina bildbevis på detta Biban-beteende. I Esmes fall har jag tänkt att det är så nytt för henne att hon själv har skor (har inte direkt behövts så länge hon knappt har gått) men å andra sidan har hon älskat våra skor hur länge som helst. Du får fråga Mange vad det handlar om!

Kommentera

