Om två dagar blir hon ett och ett halvt

10 Feb

På Alla hjärtans dag är det dags för 18-månaderskontroll. Jag har hört att det ska testas allt möjligt från gångförmåga till pennföring, klosstapling och kommunikationsförmåga.

Esme kommer inte få någon guldstjärna för gåendet, även om balansen blir allt bättre. Nu behöver jag bara hålla i hennes ena hand, men den vill hon å andra sidan inte släppa. Om jag släpper, dunsar hon omgående ner på stjärten och börjar fara fram över golven så i stället. Det går fortfarande fortare än något annat.

Men ritar gör hon, mycket och gärna. Under de senaste influensadagarna har vi fyllt A3-ark efter A3-ark med streck i olika färger. Jag ger mig på att designa ett eller annat hjärta och några blommor, men Esme vill helst byta penna med mig innan jag är klar. Det gör inget, det blir ju färgglada konstverk i alla fall.

Klossar är roligare att rasera än att stapla, det är tydligt. Däremot bygger hon gärna med Duplo. Får kanske smuggla med mig några såna till BVC.

Ordförrådet är inte jättestort, men vi kommunicerar effektivt med de ord Esme kan, och så med teckenspråk, mimik och skiftande tonlägen förstås. Jag ställer mycket frågor och hon svarar tydligt, ropar ut ett glatt ”Joooooo!” eller skakar fram ett besviket ”Näjjj!”. Ibland förstår hon inte alls min logik, som när jag vägrade servera blodpudding till frukost trots att hon såg att det fanns i kylskåpet. Tyvärr verkade hon ha glömt den incidenten när det väl var lunchdags, för då var inte puddingen ett dugg intressant längre.

Men allra sötast är hon när hon tittar bedjande på mig med sina stora ögon och pekar mot sovrummet. Då frågar jag om hon vill gå och lägga sig, och hon skrattar fram ett lyckligt ja, och så går vi till sängen. Väl där kurar hon sig till rätta vid min barm och somnar på några minuter.

Sötaste lilla. Ibland fortfarande så mycket bebis, fast allra oftast en viljestark och kärleksfull liten person.

Ett svar to “Om två dagar blir hon ett och ett halvt”

  1. Lina 10 februari, 2012 den 13:48 #

    Jag börjar nästan gråta, så vackert du skriver om Esme!

Kommentera

