Det här med att skilja sig

18 Feb

Det börjar hända nu, det som sker i alla kretsar efter några år. Hjärtan går i kras, par går isär, familjer bryts upp. Kärlek är svårt, förhållanden ännu svårare, och småbarnsåren —-.

Och även om fenomenet skilsmässor inte kommer som en överraskning i sig, så gör det mig ändå genomledsen. Att livet ska vara så knepigt, att människor ska ha så svårt att nå varandra.

Det finns ju egentligen inget som säger att just vi tillhör dom som ska klara sig, dom som lyckas pussla ihop det så att familjeprojektet fungerar på alla plan. Men såklart vill jag ändå tro att vårt äktenskap ska hålla. Vi har ju inte levt ihop såhär länge, fått en så underbar dotter, för att alldeles strax bara ge upp alltihopa och börja om från noll?

Fast, för vem skulle det egentligen vara ett rimligt alternativ? Alla vill väl vara undantaget som stärker regeln, alla vill väl se sina livsdrömmar förverkligas och storsatsningar bära frukt. Såklart.

Jag är sannerligen inte den som har knäckt koden och klurat ut receptet för ett livslångt förhållande. Jag kan bara hoppas, tro och önska att vi ska tillhöra dom som klarar det. Och samtidigt försöka komma ihåg att vara ödmjuk och närvarande i det som är här och nu. Göra mitt bästa för att stärka oss, även i en tid av sjukdomar, upphackad sömn och en slaskig februarimånad som aldrig tycks ta slut.

Hur man nu gör det, egentligen. Jag kan bara försöka göra mer rätt än fel längs vägen. Och hoppas att det räcker.

2 svar to “Det här med att skilja sig”

  1. Peppe 18 februari, 2012 den 12:30 #

    jag har också funderat mycket på det. hur man klarar av att hålla ihop. inte heller vi har knäckt koden, men jag antar att det hjälper om man pratar mycket och inte tar varandra för givet.

    • Esmes mamma 19 februari, 2012 den 16:18 #

      Ja, och att ta sig tid för varann när det känns som att all tid går åt till annat. Jag är väldigt inne på att försöka nyttja barnvakt lite mer (det vill säga, gå från noll till någon gång ibland).

Kommentera

