Bästa lilla tjejen

22 Feb

Så var det då äntligen dags för Esmes 18-månaderskontroll. Hon klarade sig på samtliga punkter, även om vi darrade lite på manschetten när BVC-sköterskan efterfrågade gångförmågan.

Men så bestämde sig Esme där och då för att ta sina första steg utan stöd sedan senast. Jag väljer såklart att tro att hon medvetet gav oss svar på tal, medan min mer rationella man menar att det var ren och skär slump. Fint var det i alla fall, när hon plötsligt självmant ställde sig upp och vinglade fram på mottagningsgolvet.

Storleksmässigt var det inte heller några problem: Esme mäter nu 81 centimeter och väger fullt godkända 10810 gram. Medellång och lite lättare än snittet för sin ålder, alltså. Men ingen alarmerande undervikt vilket var allra skönast för mig att höra. Det är ju något ryggmärgsreflexigt i det här med att få barnet att äta, alltså. Det känns superviktigt, även om man fattar att risken för självsvält hos 18-månadersungar är rätt minimal. Kanske är det bara en mammagrej att fokusera på maten. Det har i alla fall alla mammor i min närsläkt gjort.

2 svar to “Bästa lilla tjejen”

  1. Lina 27 februari, 2012 den 17:02 #

    Hon presterar verkligen när det gäller! Duktig hon är!

    Det där med maten alltså, undrar när man kommer sluta oroa sig? Men som du skriver, självsvält hos så små är nog ganska ovanligt 😛 Jag tror verkligen att det är en mammagrej att fokusera på maten, det gör min mamma också, och inte minst min svärmor…

    • Esmes mamma 28 februari, 2012 den 07:45 #

      Ja det var roligt och lite oväntat. Men hon fattar ju så otroligt mycket mer nu än för bara ett tag sedan. Det är en spännande fas, nu också!

      Och maten, ja herregud. Egentligen borde jag väl bara känna mig trygg i att hon växer och utvecklas som hon ska. Och det gör jag ju, men det känns skönast de dagar när hon faktiskt äter riktiga portioner.

Kommentera

