Estelle av Sverige

25 Feb

Jag är en tant som gillar kungligt skvaller, det står jag för. Jag är inte säker på att jag är för monarki, men när det nu ändå finns, så gillar jag den pompa och ståt och de tjusiga klänningar och konstiga ceremonier som kommer på köpet. Så har det varit sen jag satt på gillestugegolvet i mitten av 1980-talet och lusläste allt jag kom över om Diana och Sarah Ferguson i mammas årgångshögar av Damernas Värld.

Fortfarande är det ju så att underhållningsvärdet kring kungligheterna i första hand finns hos prinsessorna och drottningarna. Männen är mest bara torra höknäsor i uniform, även om dom också gör konstiga och ibland väldigt fascinerande saker.* Därför tycker jag att det är genuint roligt med en ny prinsessa på Haga, och därtill en som har begåvats med ett namn som ingen av förståsigpåarna lyckades klura ut genom att skumma av de närmaste förgreningarna i det bernadotteska släktträdet.

Dessutom är jag innerligt tacksam över att mitt eget tilltalsnamn som förekom i en del av spekulationerna, på det här viset kom att hållas helt utanför spektaklet. För även om jag är torsk på kungligt skvaller, var jag faktiskt lätt illamående vid tanken på att för resten av mitt liv få höra ”Jaha, E som i… prinsessan?”.

Och med det sagt ömmar mitt hjärta förstås lite extra för alla 605 Estelle runt om i landet som just nu eventuellt funderar på att byta namn.

*Såsom att efter 66 år i rampljuset fortfarande inte klara av att formulera en begriplig mening i ett officiellt sammanhang.

2 svar to “Estelle av Sverige”

  1. Livet runt 30...5 26 februari, 2012 den 14:33 #

    Och jag älskar dem för att de stod på sig och valde ett namn som de själva ville ha, inte för att göra förståsigpåare, familj och alla andra till viljes.

    • Esmes mamma 28 februari, 2012 den 07:40 #

      Jag håller med. Dessutom tycker jag att Estelle låter alldeles tillräckligt tjusigt.

Kommentera

