Dags att revidera självbilden

3 Mar

Jag är uppfostrad till att bita ihop och inte emla mig. Därför har jag länge levt med självbilden att jag är fysiskt tålig: stark och friskare än genomsnittet, liksom.

Fast egentligen dras jag väl med lika mycket ofarliga men träliga krämpor som alla andra. Ni vet, lite klen rygg, lite uppblåst mage, lite eksem och så anlag för migrän ovanpå det. Och inte hanterar jag dessa åkommor bättre än någon annan, utan tycker såklart att det är svinjobbigt att må dåligt och visar det.

Ett av de främsta bevisen för att jag är långt ifrån tålig är nog min kropps oförmåga att hantera stark sol. Och värre blir det för varje år. Dagens promenad i härligt gassande vårsol resulterade i att jag klappade ihop fullständigt med frossa, illamående och huvudvärken från helvetet. Dubbel alvedondos och en timme sömn senare kunde jag börja återvända till livet, men visst har jag liksom varit lite skör resten av kvällen.

På grund av lite sol.

Och hur trevlig och klädsamt ognällig jag var medan solchocken pågick behöver vi inte ens gå in på. (Inte alls, är såklart närmare sanningen än något annat.)

2 svar to “Dags att revidera självbilden”

  1. Livet runt 30...5 5 mars, 2012 den 06:58 #

    Åh, direktexponering i sol är inte min grej heller. Jag njuter av ljuset men mår fort dåligt av effekten sol på hud.

    • Esmes mamma 5 mars, 2012 den 09:26 #

      Ja det gör tydligen ont för mig att bada i ljus efter flera månader i skonsamt vintermörker. Tråkigt men sant. Och kanske ett skäl att bli bättre på att utrusta sig med solglasögon och parasoll?

Kommentera

