Sluta amma

26 Mar

Nu är jag redo: jag tänker försöka sluta amma. Det känns stort och nervöst och jag bävar lite, men samtidigt är jag förväntansfull och glad. Först och främst ser jag fram emot lugnare nätter för både Esme och mig. Kanske får hon bättre matlust också, och börjar gå upp i vikt. Hursomhelst är amningen en viktig del i mitt mammaskap (och en av grundpelarna i Esmes liv), men tiden är inne för att gå vidare nu.

Jag räknar med att det kommer att bli riktigt jobbiga nätter, och därför kommer vi genomföra det under påskhelgen, när man kan få lite sömn på dagtid också. Med lite tur och envishet är vi i mål strax innan Esme fyller 20 månader.

Tips av alla slag mottages tacksamt.

12 svar to “Sluta amma”

  1. Situationsdiktaren 26 mars, 2012 den 12:22 #

    Sov i ett annat rum och låt Esme sova med pappa. Hon känner inte doften av dig och dina bröst reagerar inte på hennes gnäll.

    • Esmes mamma 26 mars, 2012 den 18:49 #

      Jo så får vi nog göra, jag har ju verkligen svårt för att inte ge henne det hon vill ha.

  2. Lina 26 mars, 2012 den 12:43 #

    Åh, jag har saknat dig!

    Jag tog beslutet förra veckan, att dra ner på amningen successivt med målet att sluta helt. Vi ska gifta oss och då vill jag slippa tänka på amningen, och dessutom ska jag börja jobba lite smått snart och vill helst inte ”chockavsluta”, det skulle kännas sorgligt. Dagtid frukostammar vi och sedan lite vid fem, annars är det bara på natten. Jag märker att hon börjar tappa intresset på dagarna, och tycker faktiskt att hon ätit lite mer av den vanliga maten sedan i tisdags när jag ”bestämde” mig.

    Jag försökte sluta tvärt med nattamningen för ett tag sedan, men det blev en total flopp trots Js hjälp och att jag låg i annat rum. Det gick inte alls när jag skulle ta över nätterna igen. Jag försöker nu att natta om utan amning första delen av natten, för då vet jag att hon inte är hungrig, men mot morgonkvisten (från fyra…) låter jag henne amma. Det känns som en ok deal, och då har hon oftast sovit fram tills dess vilket jag räknar som en hel natt. Om ett tag tror jag att jag ska byta ut morgonmålet mot välling eller ersättning, men det här känns bättre både mot henne och för mina bröst.

    Lycka till, håller tummarna för ett fint och bra amningsavslut!

    • Esmes mamma 26 mars, 2012 den 18:54 #

      Tack Lina, hoppas ert avslut blir som du vill också.

      På vardagarna har vi ju ingen amning mellan 6.30 och 16.30, men på kvällarna brukar det bli minst ett par amningar innan hon ska sova vid 20. Och sen drar det igång på allvar när jag går och lägger mig. Tröttheten vissa nätter alltså. Nedtrappning har jag inte lyckats med med annat än att jag är någon annanstans, och det är jag ju aldrig på nätterna. Så vi får se, jag är förberedd på en redig viljekamp.

  3. Clara 26 mars, 2012 den 18:06 #

    Sähär skrev en mamma i en grupp jag är med i på facebook nyligen: ”Det gick bra! Mannen kunde somna sonen i spjälsängen (han har alltid sovit hos oss) och inatt vaknade han vid 23.30, 03 och en liten sväng vid 06, men det gick bra att somna om utan bröstet. Inatt kände jag mig som världens sämsta mamma när han var ledsen, men imorse var det en liten kille som blev väldigt glad när mamma kom och hämtade honom i sovrummet :)”

    Pepp! Ni är ju ”duktiga”* om ni lyckas ta bort amningen utan att ersätta med något annat. För nattflaska vill ni väl slippa.

    Vi sa till Alma (när det gällde flaska då) att ”Nej, du får vänta till imorgon bitti. Somna om så får du dricka när du vaknar.” Vet inte om hon associerar amningen med dricka då. Till lykke kära du!

    *Duktiga inom citationstecken pga hatar att man som förälder ska vara duktig. Eller att någon ska vara det öht.

    • Esmes mamma 26 mars, 2012 den 18:59 #

      Nä, duktighet är ju inte vår drivkraft heller. Jag vill bara få sova. Esme har aldrig tagit nappflaska och gillar inte välling, så vi får väl hoppas att hon inte börjar tokpimpla vatten om nätterna. Däremot kan jag nog föreställa mig att hon kommer att vara hungrig till en början, innan hon förstått att hon kan/måste äta mer på dagarna om hon inte får snutta mjölk på nätterna.

      Men vi får ta det som det kommer, kanske märker vi att det inte funkar överhuvudtaget. Men jag hoppas och vill verkligen nu, krafterna börjar liksom sina. Kram.

  4. Hanna 26 mars, 2012 den 19:19 #

    Fint att du berättar om det. Något säger mig att våra döttrar är lite lika när det handlar om amningen…

    • Esmes mamma 26 mars, 2012 den 19:46 #

      Ja det är nog bara så att vissa barn är mer förälskade i amningen, precis som vissa mammor tycker att det är trevligare att amma än andra. Hos Esme finns överhuvudtaget inga tendenser till att självmant vilja trappa ner, så jag tänker att jag bara måste ta det beslutet för min egen skull.

      Det har verkligen varit något positivt och fint för mig att kunna amma såhär länge, men nu orkar jag inte mer. Jag längtar så mycket efter att få sova flera timmar i sträck, och efter att få sova i den kroppsställning jag själv har valt. Senast jag sov så var en förmiddag när jag insjuknade i influensan medan Esme var på dagis. Annars har det inte hänt sen hon var några månader.

  5. E 26 mars, 2012 den 22:10 #

    Jag tror att det viktigaste är att du själv nu känner att du vill sluta. Håller tummarna för att det ska gå mycket mera smidigt än du vågar vänta dig!

    • Esmes mamma 27 mars, 2012 den 12:13 #

      Tack för hållna tummar E! Jag hoppas också att jag har onödiga farhågor. Fast jag tror inte det. Hursomhelst underlättar det beslutsamheten att nätterna är ett smärre helvete nu, oavsett hur mycket Esme får amma. Ingen av oss är glad, för att uttrycka saken försiktigt.

  6. Melli 5 april, 2012 den 07:09 #

    Lycka till!
    Här har vi (jag) trappat ner så att han får amma innan han somnar och sen ger jag vatten en massa,massa gånger innan han får amma på morgosidan (efter fem ungefär). Började med morgonregeln för snart en månad sedan men nog vaknar han ju trots det lika ofta, får bara inte mjölk.. Så här funkade det inte riktigt som planerat, inte för att jag förväntade mig det heller, de andra var lika. Men åtminstone är han inte längre flyförbannad då han inte får ta bröstet, han har accepterat verkligheten, Men sover, nej det gör han inte.

    Hoppas er lilla bestämda tös fattar att sova istället hon! Kämpa på!

    • Esmes mamma 5 april, 2012 den 18:13 #

      Ja man kan nog inte räkna med helt lugna nätter bara amningen ryker. Ofta har jag tvärtom tänkt att just det vapnet har hållt de nattvakna stunderna någorlunda korta och uthärdliga. Men jag är redo att testa annat nu, hoppas bara att Esme fogar sig också. Och lycka till med era nätter, hoppas törsten minskar något över tid…

Kommentera

