Plankeliplank

29 Mar

Jag utgår från att alla har plankat som bara den medan jag befunnit mig i bloggvila. Eller? Nu är jag i alla fall här, och det är min kvällsplanka också. Att jag fuskade ett tag märks tyvärr på en gång, just nu klarar jag bara två gånger en minut, och så 40 sekunder på det. Men det går framåt och känns bra, så det är väl bara att köra på?

(För övrigt stretchar jag ryggen och höftböjarna när jag ändå är igång och flåsar där på mattan. Jag tror jättemycket på att försöka hålla även de inte så starka musklerna smidiga. Hellre svag och böjlig än svag och stel, är min devis.)

Jo, och så har jag inte sett ett skit på tv den här veckan. Fail, som vi moderna sociala mediemänniskor säger.

15 svar to “Plankeliplank”

  1. sara 30 mars, 2012 den 05:40 #

    Plankar icke.
    Däremot har jag kört lite på de övningar som min barnmorska hävdar stärker de djupa magmusklerna och hela bäckenbotten.
    Men ack, min mage putar ändå.

    *petar mig i magen, suckar, och tar en chokladbit till*

    • Esmes mamma 30 mars, 2012 den 08:21 #

      Kan du inte dela med dig av din barnmorskas tips? Jag kan absolut tänka mig att göra annat än plankor, gubevars.

      Och, lite put endast fem månader efter senaste förlossningen är väl inte så konstigt? Hell, jag har alltid putat, pre- och post graviditet. Dock att det där med korta höftböjarna gör sitt, om jag rätar på mig så åker magen faktiskt tillbaka ett snäpp. Har du koll på hur det står till med ditt bäcken, kanske tippar det också fram en smula?

  2. Livet runt 30...5 30 mars, 2012 den 08:06 #

    Plankar lite halvhjärtat och därför är jag i klass med dig vad gäller uthålligheten – men jäkligt snygg är jag ändå:-)

    • Esmes mamma 30 mars, 2012 den 08:25 #

      Så länge man är snygg spelar ju det andra ganska liten roll, haha!

  3. Lisa (plankningsnovis) 30 mars, 2012 den 08:52 #

    Har också försökt planka och undrar nu varför man ska planka varje dag och inte varannan som det brukar vara med styrketräning.

    • Esmes mamma 30 mars, 2012 den 09:22 #

      Oj, jag vet faktiskt inte. Men även bäckenbottenövningar säger dom ju ska göras dagligen. Kan det ha att göra med att det ändå inte är lika tunga övningar som när man härjar runt med en skivstång t ex?

  4. Lisa (plankningsnovis) 30 mars, 2012 den 10:21 #

    Låter rimligt. Jobbigt är det med plankandet hur som helst.

  5. sara 30 mars, 2012 den 14:12 #

    Intressant, jag har nog världens kortaste höftböjare. Försökte stretcha häromdagen men det gâr knappt! Ska försöka hitta nâgon sorts illustration till mina prima magövningar!

    kramar!

    • Esmes mamma 30 mars, 2012 den 18:22 #

      Jag hade ingen aning om att jag har korta höftböjare och att det bidrar till intrycket av svanklöshet och putig mage. Inte förrän jag bad en skicklig massör titta på mig när jag stod rakt upp och ner, och hon då visade vilken hållning jag egentligen borde ha. Positivt eftersom den riktiga hållningen gjorde mig avsevärt mycket snyggare. Negativt eftersom jag inte orkar hålla den. Men skam den som ger sig – ska bygga upp min ”korsett” och tänja ut dom dumma höftböjarna om det så blir det sista jag gör.

  6. Annika 30 mars, 2012 den 20:03 #

    Du är ju grym! Jag fixar inte att ”planka” mer än 30 sekunder, sean kollapsar min fyrabarnsgraviditetsmage (som ändå inte är så hensk och som jag inte skäms det minsta över). Två gånger 30 sekunder, och jag har träningsvärk i dagar. Dagar!

    Väljer att se det hela som ett långsiktigt projekt.

    • Esmes mamma 31 mars, 2012 den 06:29 #

      Äsch då :). Jag har ju bara varit gravid en gång. I jämförelse är det faktiskt du som är grym, på alla sätt.

  7. Lina 2 april, 2012 den 07:37 #

    Jag har faktiskt kämpat på med plankan ganska duktigt! Bröllopet och sommaren är min morot 😛

    Det där med höftböjarna är jätteintressant. Undrar om det gäller de flesta? Vad tror du?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sprängd anka « Livet runt 30…5 - 2 april, 2012

    […] hävdar att sporadiska plankor inte ger önskat resultat utan att jag får ta och satsa lite om vi ska se lite plattare mage. […]

Kommentera

