Blandade känslor

8 Apr

Eftersom vi är mitt uppe i att avsluta amningen kan jag egentligen inte känslomässigt förhålla mig till vad det innebär. Nu när beslutet är taget är det viktigare att bara ta sig igenom detta nu, och hitta nya sätt att vara nära, trösta, söva och ge kärlek. Det är spännande och det går bra – mycket bättre än jag hade förväntat mig – men det finns en sorg i det också. Jag har älskat att amma Esme. Inte varje gång, på slutet knappt ens varje dag. Men sorgen och funderingarna kring vad det innebär att avsluta detta kan jag inte ta i än.

Däremot kan jag med stor behållning läsa en sån här text och hålla med. Dessa begränsande normer, uppfunna av vem då – och upprätthållna av vilka då – till vilken nytta då?! Ilskan bubblar upp, mot dom i min närhet som tittat snett och fått mig att känna mig som en sämre mamma för att jag har fortsatt att amma längre än konventionen påbjuder. Även om jag vet att det bara handlar om okunskap och missriktad välvilja så har det sårat och fastnat som små elaka taggar i mitt inre: dessa taggar kommer jag tyvärr alltid att bära med mig.

Och samtidigt vet jag med hela mitt väsen utifrån att det är jag som är Esmes mamma att jag har gjort rätt, haft rätt. Och att det egentligen är det enda som räknas.

Ett svar to “Blandade känslor”

  1. Lina 8 april, 2012 den 20:37 #

    Åh vad fint! Jag gråter nästan…

Kommentera

