Loppu

9 Apr

Den fjärde natten vågade jag mig på att sova med Esme igen. Men jag la mig långt ifrån henne i fotändan av sängen för att inte störa med den där mjölkdoften som det sägs att ammande kvinnor har.

Det gick jättebra. Faktum är att det inte bara var den lugnaste natten sedan jag slutade amma, utan också den lugnaste natten överhuvudtaget, sen – jag vet inte när. Esme gnydde en del i sömnen men hanterade det med sina dubbla nappar (varsin för förlorat bröst, har jag tänkt) och jag slappnade av ju längre natten led. När hon till slut kom igång att gråta lite mer ordentligt la jag mig nära henne och hon bjöd mig pannan som hon gör när hon vill ha pussar. Jag tryckte munnen mot hennes silkeslena hud och så somnade vi om.

På morgonen satte hon sig upp och pekade frågande mot mitt bröst. Vi har egentligen inte pratat om amning under avvänjningen, utan jag har bara styrt bort henne när hon gjort ansatser. Men nu skakade jag på huvudet och sa ”nej”. Då såg hon lite fundersam ut, slog sedan ut med händerna och sa ”loppu.” Sådär som hon gör när saker och ting har slut, alllt från älsklingskexen till tv-programmen. Sådär som jag själv har gjort, för att få henne att förstå att inget är oändligt.

Men ändå. Att hon som för bara fyra dagar sen fortfarande var närmast besatt av att få brösten så fort hon ville. Att hon som inte ens har levt i 20 månader, att hon liksom bara förstår, helt lugnt, och fogar sig i det.

Bröstmjölken är slut nu – det är loppu.

6 svar to “Loppu”

  1. Hanna 9 april, 2012 den 06:50 #

    Finaste ni. Nu är jag alldeles tårögd igen.

  2. Clara 9 april, 2012 den 08:07 #

    Instämmer, blir också tårögd. Ni är så fina!

  3. Esmes mamma 9 april, 2012 den 12:50 #

    Mest hon som är fin faktiskt – men toppen om lite av det smittar av sig på mig! Kram tjejer

  4. Melli 10 april, 2012 den 08:46 #

    Nej så rörande fint, loppu.
    Skönt att höra att det gick bra.
    Får se när vi avslutar vår amning helt, än är det nog inte klart. Det är ju dessutom vår sista lilla nu så det gäller att ta ut allt ur det.Men antar att också jag en dag känner att det räcker. Inte minst för att minipillren jag äter pga. amningen har fått min kropp helt råddig nu efter 1 1/2 år, lika som de tidigare gångerna. (mensen var först borta i 15 månader och nu klottblöder jag se hela tiden) Störande.

    • Esmes mamma 10 april, 2012 den 11:06 #

      Känner igen mig i känslan av att vilja passa på att amma för att man inte vet om (eller vet att inte) fler chanser ges. I vårt fall är det ju också rättså troligt att det inte blir fler barn. Även om jag inte riktigt vill tänka på det nu.

      Minipiller – what can I say? Verkar inte vara många de passar för.

  5. fifiskirt 13 april, 2012 den 11:12 #

    Vad fint av henne!

Kommentera

