Min mammas händer

10 Apr

Ett av de starkaste minnena från min barndom är min mammas vackra, välmanikyrerade händer. Länge trodde jag att alla mammor hade perfekt rödmålade naglar, bara för att hon hade det. Men framför allt var mammas händer mjuka och varma och alldeles underbara på att smeka mig. Jag älskade det.

Kanske smekte mamma mig extra mycket för att hon inte kunde amma, slår det mig nu när jag själv ska hitta nya sätt att lugna mitt barn på. Alternativen har dessutom visat sig vara ganska givna när det väl kommer till kritan: förutom att ligga nära är det ju mina händer Esme vill ha. Och jag vet precis hur jag ska göra, mina fingrar glider fjäderlätt över den silkesmjuka huden på hennes panna tills andningen blir tung och hon slappnar av i hela kroppen.

Det är onekligen ganska vackert, att få börja ta hand om Esme på nya sätt. Det är en annan slags närhet, men inte mindre speciell för det.

5 svar to “Min mammas händer”

  1. Kristina 11 april, 2012 den 08:21 #

    Dessa underbara små mjuka kroppar som fyller en med sådan glädje och värme. En liten arm som virar sig runt halsen om natten eller ett litet finger som petar en i munnen för att känna på ens tänder. Älskar dem.

  2. Göran Skytte 12 april, 2012 den 14:58 #
  3. E 14 april, 2012 den 17:47 #

    Jag har tänkt på det här inlägget nästan varje gång jag smekt min E de senaste dagarna! 🙂

    • Esmes mamma 15 april, 2012 den 19:32 #

      Och din kommentar bär jag i min tur med mig och gläds över, mycket.

Kommentera

