Alltid redo

6 Maj

Jag tillhör inte dom som lovsjunger den nya tekniken. Nog för att den är praktisk och har gjort oss tillgängliga dygnet runt. Men jag känner mig allt oftare som en slav. Jag kan inte göra mig oanträffbar, jag kan inte låtsas som att jag inte vet vad som pågår både nära och långt borta. Jag kan inte freda mina zoner eller dra mina gränser. Jag är som en speedad scout, alltid redo att svara och engagera mig, alldeles oavsett vad annat som samtidigt kräver min uppmärksamhet.

Det finns många som menar att sms, e-post och smarta telefoner är svaret och lösningen, det som får det där omöjliga livspusslet att plötsligt gå ihop. Tänk vad himla bra att kunna jobba när man vill, varifrån man vill! Att ha kontoret i fickan, när man är ute på promenad eller sitter i väntrummet hos läkaren eller bara förväntas delta i en tråkig släktmiddag (sånt där som aldrig hamnar i CV:t, och därmed inte riktigt räknas som viktigt).

Jag är inte först om att säga detta, men jag tror inte att vi är byggda för att multitaska ihjäl oss. Jag är till och med ganska säker på att tekniken gör att vi fuskar oss igenom mer av allt – det är svårt att bottna när man befinner sig mitt i en ström. Dessutom mår vi dåligt, eftersom slarvandet skapar känslor av otillräcklighet åt alla håll. Men tillgängliga, det är vi ju förstås.

Och olyckliga, i allt högre grad.

Kommentera

