Finsmakar-tv

15 Maj

När Esme var sjuk började jag följa Masterchef: The Professionals på åttan. Av alla Masterchef-avknoppningar gillar jag den brittiska varianten bäst. Det finns inga krystade intriger eller tröttsamma talking heads som förklarar exakt vad det är vi ser i bild, utan fokus ligger på maten och maten enbart. När de som tävlar dessutom är riktiga kockar, och en av domarna är Michel Roux Jr, ja då blir det oerhört spännande.

Jag är ingen skolad gourmet och min erfarenhet av lyxrestauranger och fine dining är snudd på obefintlig. För mig blev serien därför ett slags introduktion till den typen av matlagning som ofta hånas för att mest bestå av två gräslöksstrån i kors på en välputsad och sinnessjukt dyr tallrik. Efter att ha sett vad framför allt de talangfulla finalisterna åstadkom på några ynka timmar åt gången, är jag på riktigt inspirerad till att boka bord på något riktigt fancy schmancy ställe framöver. Det är väl bara lite finansiering som ska skrapas ihop först…

En helt annan typ av finsmakeri bjöd förra veckans Babel på. Jag har alltid uppskattat Jessika Gedin och tycker att det är uppfriskande att slippa Daniel Sjölins självmedvetet gulliga plirande under lugg. När det dessutom utöver en intervju med Bret Easton Ellis bjuds in intressanta kvinnor som talar om moderskapet i litteraturen, blir resultatet galet angeläget enligt mig. Missade ni det tycker jag att ni ska kolla på SVT Play och ratta in framför allt Ulrika Milles intressanta resonemang om varför föräldraskap aldrig egentligen är en privatsak.

Kommentera

