Jag, vi och alla andra

1 Jun

Kanske det viktigaste jag har lärt mig av min man är att försöka öppna upp för andra tankebanor och perspektiv än mina egna. Om man ska kategorisera grovt så är jag mainstream och full av allmänt vedertagna sanningar, medan han är motvalls och sin egen.

Det är inte alltid lätt, ibland är det förbannat svårt. Men jag tror att jag har blivit mer ödmjuk av att tvingas försöka förstå vad han menar, när han säger och tycker sådant som majoriteten inte håller med om.* Dessutom tror jag att jag på riktigt har börjat inse att livet kan levas och upplevas på väldigt många fler sätt än de som just jag har i ryggmärgen.

Kort sagt tror jag att även om vi människor är lika på många sätt, så ska man inte underskatta hur olika vi också kan vara. Det är därför det är vanskligt att dra slutsatser om andras liv utifrån sitt eget. Jag vet att det är hart när omöjligt att låta bli – man är ju ofrånkomligen fast i sig själv – men jag tror ändå att det kan vara värdefullt att försöka.

*Och vice versa, såklart. Faktum är ju att vi inte alls har någon alternativ livsstil när det kommer till kritan, så han influeras nog av mig minst lika mycket som jag av honom. 

3 svar to “Jag, vi och alla andra”

  1. Clara 1 juni, 2012 den 12:16 #

    Mycket sant och jag försöker också tänka som du. Till exempel tycker jag att du och jag kompletterar varandra väldigt bra även fast vi är väldigt olika – OCH lika. Du gör liksom det jag gör mycket bättre med att addera din sida av saken.

    • Esmes mamma 2 juni, 2012 den 09:06 #

      Två hjärnor tänker bättre än en! Kram

  2. Samtal med Gud 4 juni, 2012 den 07:49 #

    Så sant, jag börjar så smått att lära jag med och oh! vilken underbar värld som öppnar sig helt plötsligt när man lägger dömandet åt sidan och ägnar sig åt att betrakta och förundras – beundras – av mångfalden av livsfilosofier. Kram K

Kommentera

