Sol, vind och vatten

2 Aug

Esme njöt av att vara i Finland. På landet, vid ett par sjöar, med sol, skog, mygg och närsläkt. Liksom förra sommaren var vi en vecka i mormors stuga (som ju egentligen är morfars, men ändå känns mest som hennes, jag kan inte förklara logiken i det) och Esme lärde sig att pumpa vatten ur brunnen på ett sätt som skulle fått gamlingarna att gå i bitar av stolthet, om de bara fått se det.

Utöver att bära vatten pysslade vi med rosa pelargoner, byggde femhundra gruskakor, körde en plastbil från 90-talet, vräkte en livs levande groda från köket, läste böcker, försökte ge In Treatment en ny chans, grillade och drack vin. Sen kom min syster med familj och Esme förlorade sitt hjärta till hunden, mellankusinen och jordgubbarna. Till sist var min flicka så ett med den otroligt tålmodiga vovven som hon glatt döpte till voffa, att hon hytte ilsket med det lilla pekfingret åt var och en som vågade närma sig tiken med avsikt att delta i goset.

Humöret, för övrigt. När vi tillbringat några dagar hos mina föräldrar konstaterade mamma att Esme visst fått både envishet och temperament av mig. Det blir stora och små fajter flera gånger dagligen, men däremellan är Esme väldigt rolig. Hon blev snabbt en baddare på att plocka smultron, kratta grusvägar och skjutsa runt dockan och nallen i min gamla skottkärra. Dessutom var hon konstant imponerad av sin morfars bil, blåställ och snickrande.

Det var länge sen pappa hade en så tacksam publik, helt enkelt. Själv var jag nog mest tagen av att min mamma artrospatienten haltade ut på gräsmattan och sparkade lite boll för att göra Esme glad. Jag har inget minne av att någonsin ha sett henne i närheten av en boll tidigare.

Och vädret, sen då. Egentligen var det nog bara någon enstaka dag som helt regnade bort, väl tillbaka här hemma kan jag konstatera att min nyvunna solbränna döljer myggbetten rätt bra ändå.

Kommentera

