Hon läser

3 Aug

I mormors sommarstuga fanns ännu under min barndom metervis med böcker från min mammas uppväxt och tidiga vuxenår. Jag plöjde (och, ska till min skam erkänna, la rabarber på) de mest intressanta av dom, men några pocketar finns fortfarande kvar. Under sommarens internetfria stugvecka passade jag så på att läsa en av dom, Agatha Christies Den gula hästen, eller som den i sitt finska utförande från 1962 heter: Totuus Hallavan hevosen majatalosta.

Agatha Christie var en av de första vuxenförfattare jag nånstans kring 9-årsåldern gav mig på. Jag tror att jag hann plöja kanske tvåtredjedelar av hennes totala produktion. Senare har jag inte haft nåt större sug utöver att jag ibland ägnat sena kvällar åt filmatiseringarna på tv. Men att  i långsamt tempo ta sig igenom en lite lagom invecklad mordgåta var nu nog så mysigt. Doften från dammiga boksidor (vad är det med den doften egentligen? Liknar inget annat!) i kombination med ljuvligt långlediga timmar var nästan lika nervlugnande som att plocka och sylta bär.

När jag började läsa litteraturvetenskap för en halv evighet talades det mycket om eskapistisk läsning. Jag har sen dess funderat på vilken meningsfull läsning som inte är eskapistisk? Att analysera text och komposition är kanske intellektuellt stimulerande, men det ger ju ingen frihet från de egna tankarna eller begränsningarna. Kanske är det därför det aldrig blev någon vidare litteraturvetare av mig heller, för att jag så helhjärtat njuter av att dyka in i och försvinna in i ett verk.

Hursomhelst törs jag påstå att Den gula hästen är alldeles perfekt sommarläsning, om nu någon av er skulle sakna sådan. Det är brittiskt, det är charmigt, och det är inte helt förutsägbart. Dessutom är det förlösande fritt från hårt mallade standardfigurer som Miss Marple och Hercule Poirot. Och för att ni inte helt ska ge upp hoppet om mina litterära ambitioner, så kan jag avslöja att jag nu är i startgroparna för att öppna första delen av Knausgårds Min Kamp. Närstående källor hävdar att det är en grym läsupplevelse, om man bara betar sig igenom en halvseg inledning. Fortsättning lär följa…

Kommentera

