Det var bättre förr

21 Aug

Jag fick rysningar i hela kroppen när introt till nya Dallas drog igång. För att det var som : samma manér med parallella bilder, samma logga, samma signaturmelodi. Daa-da-daa, da-daa-dadadaada, daa-daa-daa-dadadaaaaa…

Men därefter var det förstås mest bara skit. JR är alltid JR, och kul att Bobby och Sue Ellen hänger i. I övrigt var det One Tree Hill för hela slanten (även om den yngre generationen tvålfagra herrar Ewing råkar vara direktimporterade från Desperate Housewives). Det där ogenerat och fullkomligt distanslösa melodramatiska, med vändningar som saknar all slags psykologisk trovärdighet; det är definitivt som ur en sämre tonårsserie.

Så nej, denna omgång oljedrillande kommer jag inte att följa. Jag behåller hellre mina barndomsminnen från Dallas-tittandet efter lördagsbastun på 1980-talet, eller från alla dessa kvällar när jag höll mormor sällskap i den sällsamt turkosgröna plyschsoffan. Mormor älskade Dallas.

Jag antar att jag rös för att jag för en stund trodde att jag hade kommit över en tidskapsel med bevarade ögonblick från en svunnen tid. Fast jag borde ju veta att repriser och remakes bara funkar i fiktionens värld. Om ens där.

2 svar to “Det var bättre förr”

  1. Mia 29 augusti, 2012 den 20:55 #

    Jag skippade det. Jag var för liten när det verkligen begav sig, såg ingen poäng i att försöka mig på jippot nu.

    • Esmes mamma 29 augusti, 2012 den 21:37 #

      Näh, det finns så mycket bättre serier att lägga sin tid på, så det låter som en bra prioritering från din sida.

Kommentera

