Nu var det länge sen vi körde en enkät, eller hur?

11 Sep

Hur länge har du bloggat?
Jag började med Mazarintanten hösten 2008. Den finns inte längre, jag raderade hela klabbet i ett infall av ilska och frustration två år senare. Det är väl en sån sak jag skulle ångra om jag inte vore så selektiv i min ånger.

Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Jag började egentligen läsa bloggar samtidigt som jag själv började blogga. Så min bild var diffus. Jag började delvis blogga för att förstå fenomenet.

Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag minns inte. Men jag tror att jag har läst Saras blogg sen den där första hösten. Annars tycker jag att det har det tagit tid att hitta till de bloggar jag verkligen tycker om.

Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
De var nog inte så mycket att hänga i julgran.

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
På ett ungefär de som finns i min blogglista, och ett gäng storbloggar som jag följer mer på samma premisser som jag klickar runt på Aftonbladet Nöje, än för att de skulle tala till mitt hjärta. Typ Underbara Clara, Engla, Katrin Zytomierska.

Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?  
Nästan hundra procent. Smaskens och Smaljeansen är väl de enda bloggar som är renodlade ämnesbloggar bland de jag följer regelbundet.

Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
Nu är det väl fusk eftersom jag känner Clara på riktigt, men jag läser allt utom kanske de mest detaljerade träningsinläggen med stor behållning. Clara är inte väldigt enormt jätteolik mig, men hon andas i ett helt annat tempo än jag. Hon är dessutom ett socialt geni.

Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag är inte ens hälften så rolig och snygg som Hanna, men jag känner igen mig i henne, vi jobbar med liknande saker och är i typ samma ålder. Jag älskar den varma och opretentiösa stämningen på hennes blogg, samtidigt som hon är riktigt smart.

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag tror att dom tycker att det är kul, dom som känner till det vill säga. Jag har medvetet försökt att hålla den här bloggen inom en ännu snävare krets, än den förra.

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det vet jag inte? Ibland får jag höra att jag har skrivit något bra eller läsvärt, men jag har inte fått kommentarer om hur verklighetstrogen jag är. Så man får väl anta att det är ett ickeproblem.

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Jag tror det. Det är svårt, det är det allra svåraste med bloggandet för mig. Förmodligen är det ett hinder i skrivandet i stort för min del,  att jag inte är tillräckligt öppen och modig.

Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Jag blir nog mindre och mindre privat, vilket kan göra mig lite tråkig att följa. Jag är skeptisk till transparensen på internet kan man väl konstatera. Däri finns även förklaringen till att jag fotobloggar så sparsamt och aldrig lägger ut ansiktsbilder av Esme. Ja, förutom det faktum att jag är en högst medioker fotograf med en ganska kass kamera, då.

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Skulle jag inte vilja ha någon form av bekräftelse skulle jag ju lika gärna kunna skriva i ett worddokument som aldrig lästes av någon. Eller?

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja det tror jag. Inte helt och hållet såklart, men till viss del.

Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Peppe har jag träffat och det är jag väldigt stolt över, eftersom hon är så cool och inspirerande. Verkligen en person jag gärna skulle hänga mer med, om tillfälle gavs. Annars är nog Kristina den som ligger närmast till att jag kommer att träffa, även om vi inte har fått till det hittills.

Kan det vara ”skadligt” att blogga?
Njäeee…?

Bloggar du om två år? i så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Jag tror det. Och jag vet inte. Mycket möjligt att det bara tuffar på såhär, i sitt trygga lilla spår.

Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Ja. Men jag förmår inte att utveckla den tanken klockan 03.25.

Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Att jag har ett forum för mitt skrivande där jag får viss feedback. Det är mycket större än det kanske låter.

Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Underhållning, ibland nya kunskaper jag inte skulle ha fått annars. Ofta intressanta debatter. Igenkänning och virtuell värme. I sina bästa stunder, faktiskt en känsla av tillåtande gemenskap och kvinnokraft som jag är tacksam över att ha i mitt liv.

7 svar to “Nu var det länge sen vi körde en enkät, eller hur?”

  1. Samtal med Gud 11 september, 2012 den 11:41 #

    You just wait and see, om inte i verkligheten så är jag hos dig i tanken:-) Men jag längtar efter besök i verkligheten, du gör mig nyfiken och full av beundran. Kram K

    • Esmes mamma 11 september, 2012 den 13:28 #

      Uj, inte är jag så beundransvärd… Men klart vi ska ses? Det vore väldigt roligt, känns ju som jag känner dig. Kram

  2. Hanna 11 september, 2012 den 19:19 #

    Jag är måhända väldigt känslig nu (blev ex ledsen över att jag aldrig träffar syrrans förra kille, de var ihop i nästan tio år, längre) men blev så uppriktigt glad över det fina omdömet att tårarna droppade på kudden.

    Tycker ju väldigt likadant om dig.

    • Esmes mamma 13 september, 2012 den 20:45 #

      Det är fint att vara känslig och lite gråtmild, tycker jag. Kram!

  3. Clara 11 september, 2012 den 21:20 #

    Tack för länkarna och tankarna fina du! Jag känner detsamma för dig, ju, och lusläser allt du skriver direkt jag ser att det blinkar i RSS:en.

    De som läser båda våra bloggar kanske finner det en smula oskönt av mig att inte länka tillbaka, om någon läser detta så: det är pga det som Esmes mamma beskriver ovan – hon vill inte att alla vi känner ska hitta hit. Och min blogg är ju väldigt icke-anonym.

    Kram på dig.

    • Esmes mamma 13 september, 2012 den 20:46 #

      Du är fin Clara, tror inte någon kan missta dig för att vara oskön. Kram.

Trackbacks/Pingbacks

  1. I den bloggande rymden | Samtal med Gud - 11 september, 2012

    […] en fantastisk egoboost att få bli omnämnd av två av mina absoluta favoritbloggerskor, Sara och Esmes mamma. Så från både egot och själen – ett ödmjukt […]

Kommentera

