Det stora i det lilla

6 Okt

För första gången på ganska många månader, minst fyra i alla fall, har Esme njutit av att bada. Hon grät som vanligt redan när jag tappade upp vattnet och ville absolut inte bli av med kläderna. Sen hann hon sitta i badet i kanske 40 sekunder eller så, innan hon plötsligt tystnade, slappnade av och pekade mot badankorna. Och så var all badångest som bortblåst, lika tvärt och obegripligt som det en gång började. Hon skvätte och skvalpade, tvättade ankorna och sig själv, pussades och tjattrade. Och var ändå helt nöjd i samma sekund som jag frågade om hon ville kliva upp.

Överlag har det varit en fantastiskt att vara Esmes mamma idag. Endast ett par mindre utbrott när saker och ting gått mot hennes vilja, i övrigt glädje, mys, skratt och gemensamma lekar. Jag vet inte hur mycket av det som handlar om att det är helg och att jag inte varit stressad över jobbet, och hur mycket som beror på att Esmes förkylning nu är helt över och att hon haft en bra vecka på dagis. Lyckliga har vi varit i alla fall, och tillfreds. Vi sov till och med middag tillsammans, en lyx jag alltmer sällan unnar mig. Såna här dagar, såna här harmoniska oavbrutna timmar av att rita och läsa böcker, mata dockorna med kritor och upptäcka varenda litet höstlöv som virvlar på kvarterets gator, är ju bara så obeskrivligt välgörande.

Och nu har jag kvällen för mig själv och ska ägna den åt skräp-tv och godis. Välsignade liv.

2 svar to “Det stora i det lilla”

  1. Samtal med Gud 9 oktober, 2012 den 10:41 #

    De där stunderna att av lugnt och att bara kunna njuta är så underbara – varför ska det vara så svårt att komma ihåg att ta oss tiden? Jag njöt som du i helgen och på måndagen var det som bortblåst. Kram K

    • Esmes mamma 9 oktober, 2012 den 20:31 #

      Man får kanske bara njuta av det när man är inne i det, och hoppas att man snart är där igen? Kram.

Kommentera

