Deppbloggen

12 Okt

Mamma ringde på lunchen och berättade att det nu bara är frågan om dagar. I såna här sammanhang vet man ju aldrig riktigt om tidsperspektiven blir korta eller långa, men de känns alltid långa. Tiden blir liksom något annat, trögflytande och ogenomträngligt.

Än så länge finns han, än så länge andas han. Förmodligen imorgon också. Men kanske inte veckan därpå. Helt säkert inte i november.

Och jag tänker barnsliga irrationella saker som att hoppas det inte händer på min födelsedag. För att direkt ångra mig. Det får visst hända på min födelsedag. Då hör vi ihop ännu mer, morfar och jag. (Fast ändå inte.)

I min garderob hänger sidenklänningen som jag köpte redan i våras, när jag trodde att det var dags. Det är så konstigt. Vem förbereder sig genom att köpa begravningskläder i förväg? Vem gör det? Varför gör jag det?

I kroppen är det kallt och varmt, pirrande nervöst och oroligt. Jag vet att jag inte kommer att åka till honom, men att jag heller inte åker ifrån honom. Han är mer hos mig än han är i den där eländiga sjuksängen. Han är ju det. Så imorgon åker jag till Köpenhamn och kanske ringer min mamma mig i helgen och säger att nu är det slut, nu är det över, nu börjar den nya tiden. Eller så kommer jag hem och fortsätter att trampa luft tills ingen luft finns kvar.

Älskade morfar. Älskade, älskade morfar.

5 svar to “Deppbloggen”

  1. Peppe 12 oktober, 2012 den 16:02 #

    stora varma kramar!

  2. Hanna 12 oktober, 2012 den 19:07 #

    Kramar.

  3. Samtal med Gud 13 oktober, 2012 den 08:39 #

    Föga tröst kanske men energin är evig, det är kroppen som är förgänglig. Jag pratar med farmor lite då och då trots att hon gick bort för närmare 20 år sedan. Varma stora kramar dig till och ett par till morfar också.❤

  4. Miss Marie 19 oktober, 2012 den 18:04 #

    Det är ju så jobbigt det där, fast man vet att det ska komma så gör det ändå ont när det väl händer.

  5. Esmes mamma 20 oktober, 2012 den 17:56 #

    Kram alla.

Kommentera

