Boknörden som slutade läsa

20 Okt

Nu är jag uppe i fyra utlästa böcker sedan Esme föddes: Livet och barnet av fina Peppe, Mats kamp av Mats Jonsson, Agatha Christies Den gula hästen och antologin Happy happy – en bok om skilsmässa. Den sistnämnda är en av två böcker jag fick i födelsedagspresent. Jag läste den på flyget hem från Köpenhamn och gillade somligt mer än annat. Mian Lodalens text var exempelvis bättre än förväntat, medan Maria Sveland lämnade mig ganska oberörd. Temat i sig provocerade mig inte ett dugg, men det kanske beror på att jag utifrån den debatt som boken föranledde när den kom för något år sedan, var ganska förberedd. Dessutom är den ju alls ingen lovsång för skilsmässor per se, utan snarare för utveckling och modet att ta och genomföra riktigt svåra beslut.

Min andra 33-årsbok är Elin Boardys Mot ljuset. Eftersom jag antingen däckat vid åtta eller varit ute på underbar middag med min vän L i veckan, så har jag inte hunnit så långt i den. Men jag gillar det ganska mycket, det jag läst hittills. Det är möjligt att Elin Boardy har vissa språkliga manér som stör mig, men helt säker kan jag inte vara innan jag har läst ut den.

För det ska jag. Fem böcker efter Esme, det borde jag väl komma upp i nu?

2 svar to “Boknörden som slutade läsa”

  1. Peppe 22 oktober, 2012 den 13:53 #

    Så fantastiskt att jag fick vara med i de fyras-lag!

    • Esmes mamma 22 oktober, 2012 den 14:07 #

      Du inte bara fick vara med, du var ju först ut dessutom! Sträckläste boken på flyget hem från Göteborg du vet, i samband med bokmässan 2011.

Kommentera

