Skimrande

12 Jul

Efter vintern som aldrig ville ta slut och våren som krävde så mycket är vi äntligen här. Vid havet, mitt i semestern, i det starka solskenet med barnet som växer sig större för varje dag.

Om exakt en månad fyller Esme tre år. Fantastiskt. Min förra chef sa att barn slutar vara småbarn vid fyra, men för mig känns det som Esme har passerat en gräns redan nu. Kanske inte så mycket till det yttre (blöjavvänjningen är långt ifrån slutförd, napparna det bästa hon vet när hon ska sova, middagssömn är fortsatt en stadig favorit, och så vidare…) som till sättet.

Hon pratar så mycket, instruerar och förklarar. Vet exakt vad var och en ska göra när vi ska leka, växlar obehindrat mellan språken, fixar och trixar. Visar tydligt när hon blir sårad, tycker oerhört synd om sig själv när hon slår sig. Är oupphörligt fascinerad av blåmärken och skråmor både hos sig själv och andra. Är rädd för insekter, men manövrerar branta trappor upp och ner, utan att blinka. Vårdar en mjukisgroda som vi har till låns här på ön, bäddar om den, vaggar den, pussar på den vid sitt bröst. Kryper upp i våra famnar och berättar att vi är HENNES föräldrar, och ingen annans.

Jag älskar den här sommaren nästan lika hett som jag älskar min Esme.

IMG_0274 - version 2

Kommentera

