Att vänta barn andra gången

28 Dec

Såklart har man hört en del om hur det ”är” att vänta sitt andra barn. Då i jämförelse med hur det ”är” att vänta det första, såklart.

Dels så blir man jättegravid på en gång, sväller upp som en ballong. Alla fysiska symptom är per definition värre. Dels så har man ingen aaaaning om var i graviditeten man befinner sig, man får typ fråga barnmorskan för man har huvudet så fullt av annat att tänka på.

Ja, det är väl i alla fall två vedertagna väntaandrabarnetsanningar som jag inte kan skriva under på.

Jag skulle säga att min mage är ganska exakt som den var med Esme i motsvarande vecka. Den putar, midjan är försvunnen. Tittar man noga förstår man säkert vad som är på gång. Tittar man inte så noga så kan man nog missta det för allmänt julsvullande. I övrigt har jag varit tröttare och ungefär lika illamående som med Esme. Så summa summarum hittills inte värre än förra gången, bara lite annorlunda.

Dessutom vet jag hela tiden exakt var jag befinner mig. För mig är det en biggie att vänta andra barnet och jag tycker att varje dag är spännande och en liten milstolpe i sig. Jag googlar på veckorna och håller koll på ungefär vilken frukt bebisen jämförs med storleksmässigt just nu. Det känns precis som förra gången, att nio månader är en väldigt lång tid att vänta.

Det som faktiskt är annorlunda för just mig, är att alltihop samtidigt är aningen mer abstrakt. Jag har kanske därför inte riktigt samma behov av att prata om det med folk utanför familjen. Några vänner, fast inte så mycket med dom heller. Jag är helt enkelt mer inåtvänd.

Kanske det är så enkelt som att varje ny känning inte kommer som en överraskning den här gången, och därmed inte behöver analyseras och bekräftas hos andra. Eller så handlar det om att jag nu vet att det inte är graviditeten som är själva grejen. Det är ju först efter förlossningen som det börjar, på riktigt. Och det är en tanke som verkligen svindlar.

En bebis, igen. Två barn som är mina. Overkligt. Och så himla efterlängtat.

10 svar to “Att vänta barn andra gången”

  1. Melli 28 december, 2013 den 21:58 #

    Ooh så fint, vad glad jag blir över denna nyhet, och tänk att jag just idag efter en längre paus tittade in här!!🙂
    Önskar dig massor med lycka till med frukten i magen ( vad talar vi om för fruktstorlek nu då? ) Jag har nog tyckt att de andra varit mer spännande än första då jag ännu var så ung och nervös..
    Gott nytt år på er och hoppas inte stressen genast greppar tag om dig den sjunde! Samma önskar jag mig själv då jag för första gången på tio år ska jobba fram till sommaren.🙂
    O ja, njut! Saknar så det magiska (tom alla de lååånga månaderna av illamående sku gå bara man sku få uppleva det igen! ) med att få bära ett litet liv inom sig..

  2. Esmes mamma 28 december, 2013 den 22:19 #

    Det kommer säkert gå galant för dig med jobbstarten!

    Frukten är nånstans kring persikosize, en ganska liten godbit än så länge alltså.

    Gott nytt år!

  3. Lina 29 december, 2013 den 21:12 #

    Men åh vad glad jag blir! Både över att du är tillbaks och bloggar lite, och den fantastiska nyheten om att du också ska få bebis igen. Stort grattis, och jag hoppas förstås på att du väljer att blogga om hela härligheten!

    • Esmes mamma 30 december, 2013 den 21:37 #

      Ja vi får se hur bloggandet tar sig, jag saknar det samtidigt som jag känner mig en smula ringrostig och osäker på vad jag vill berätta och inte. När jag inte bloggat regelbundet på ett tag har jag svårare att hitta den självklara tonaliteten.

      Spännande vår har vi framför oss i vilket fall, både du och jag Lina!

  4. E 2 januari, 2014 den 21:58 #

    Så fina nyheter du kommer med! Varmt grattis!

  5. Samtal med Gud 4 januari, 2014 den 10:16 #

    Hurra! Varmaste grattiskramarna fina E!❤

    • Esmes mamma 4 januari, 2014 den 21:40 #

      Tack tack tack och kramar till dig med!

  6. Fifi 27 januari, 2014 den 15:41 #

    Men hej, jag hade missat att du bloggar igen! Jättestort grattis till graviditeten! Och nu ska jag lägga till din blogg på Bloglovin, så jag inte missar dig igen!

    • Esmes mamma 30 januari, 2014 den 22:37 #

      Tack! Ja lägg till mig, då blir jag glad.

Kommentera

