Som Odd Mollys fattiga kusin från landet

3 Feb

Det är ju inte ett nytt ämne på något sätt men vad är grejen med gravidkläder? Vem designar dom, och för vilken kapitalt klädointresserad målgrupp? Förra gången principköpte jag nästan inga gravidplagg alls, förrän på sluttampen när jag insåg att jag mest av allt såg ut som en flodhäst i illasittande vanliga kläder, köpta i större storlek men inte alls anpassade för kaggen. Den här gången tänkte jag alltså inte göra om samma misstag utan tog en optimistisk runda på internet (volanger, tunikor, volanger, tunikor…) och därpå en något mindre optimistisk runda på stan. Och var inte det förra deprimerande nog så var ju det senare den totala spiken i shoppingkistan.

Den som tidigare inte bekantat sig med denna ambitionsdödande öken av smårutigt, småblommigt och randigt kan genom att föreställa sig ett slags Lilla huset på prärien-kavalkad av löst sittande tygsjok få ett ganska tydligt hum om var vi befinner oss. Och de aningens piggare plagg man till äventyrs ändå trillar över består i princip av tunna sladdriga oversize-tishor med valfritt animaltryck på bröstet, alltså inte heller något jag skulle gå igång på i min normala magstorlek. Och så lite chinos på det, för vem vill inte passa på att lulla runt i något beiget och riktigt könlöst när man ändå har tappat timglasformen för minst ett halvår framöver?

I ärlighetens namn hittade jag faktiskt till sist en riktigt snygg och lättburen svart pennkjol på Top Shop, tack för den. En tunikajävel blev det också, men en som var tillräckligt diskret (enfärgad) och enkel (endast lite veck vid bysten) för att få följa med hem. Men två plagg gör ju ingen sommar, så jag antar att lösningen även den här gången blir att kämpa på med de vanliga kläderna efter bästa förmåga. Och att sen gå på mammaledighet i god tid innan det är dags för den värsta flodhästfasen. Även om det senare sannolikt är för smärtsamt för plånboken för att egentligen vara realiserbart. Men önska kan man ju. Om så bara för omgivningens skull.

8 svar to “Som Odd Mollys fattiga kusin från landet”

  1. Lina 3 februari, 2014 den 23:39 #

    Hahaha! Så otroligt träffsäkert, känner verkligen igen mig. Avskyr att försöka inhandla något klädesplagg just nu, kommer få bo i tights och strumpbyxor för alla gravidjeans är ju bara så urfula… Jag har hört att Monki ska ha helt ok byxor med resår i midjan, ska kika där imorgon. Och Blingo hade ett par tights som jag ska köpa tror jag.

    • Esmes mamma 5 februari, 2014 den 07:46 #

      Och jag som inte bär jeans ens i vanliga fall (alltså det händer men inte kan man kalla det en del av min stil…) kan inte ens gå igång på det utbudet som möjligtvis existerar. Jeans var faktiskt det enda som verkade lite mer mångfacetterat i Top Shops ytterst begränsade lilla gravidhörna. Kanske ett tips?

  2. Annika 4 februari, 2014 den 23:11 #

    Jag har knappt läst bloggar de senaste månaderna. Så kommer jag hit, och inser att jag missat att Esme ska bli storasyster. Stort, varmt gratis!

    Kan bara instämma i din klagosång avseende kläder för gravida. Det som är snyggt är svindyrt, och själv tyckte jag altid att kläderna var snyggare då är jag inte var gravid (ja, jag var ju gravid vartannat år under en fyraårsperiod..).

    Ibland kan man ju ha tur och hitta kläder som fungerar fast de inte var tänkta att vara gravidkläder. Fast med det nu rådande modet så vete sjutton om det ens fungerar…

    • Esmes mamma 5 februari, 2014 den 07:54 #

      Tack! Jag är väldigt glad över detta, även om det börjar ställa till det lite garderobsmässigt… Det är faktiskt skillnad på trenderna nu och för fyra år sen när jag hade samma modeutmaning senast. Eller så var det bara jag som ägde fler löst sittande klänningar som det gick att klämma in magen under.

      De senaste åren har jag satsat mycket mer på åtsittande midjor så alternativen i min normala garderob börjar nu rensas ut. Sen är det egentligen relativt enkelt än så länge med vanliga lite pösigare kläder, men jag vet att det inte kommer att se så bra ut när jag är höggravid. Jag kommer helt enkelt att ha en redig mage även om jag sannolikt inte svullnar så våldsamt i övrigt. Och då känns det onödigt att köpa tillfälliga pösplagg som i alla fall inte kommer att se schyssta ut hela vägen. Därav intresset för gravidplagg som åtminstone funkar så länge jag de facto är gravid…

  3. Erika 5 februari, 2014 den 18:38 #

    Jag är visserligen en jeanstjej, men föredrar i övrigt enkla plagg. Rosetter och puffärmar göre sig icke besvär… Min gravidgarderob bestod nästan uteslutande av H&M och lite Old Navy (amerikansk kedja i samma prisklass). Ett lite dyrare plagg blev det, men resten basgrejer…jag använde mycket sjalar för att pigga upp och basen var ofta jeans plus långa linnen med vanliga koftor knäppta över magen. Nu, med 8-månaders bebis, är min garderob mindre än någonsin då få av mina plagg passar för amning så nu är jag tbx i linne (amnings-) och koftträsket.🙂

    • Esmes mamma 5 februari, 2014 den 22:37 #

      Ja alltså amningen begränsar ju också möjligheterna rätt effektivt, det känner jag igen…

  4. Barbafjant 16 februari, 2014 den 01:09 #

    Kanske kan asos.com vara värt att spana in? Helt okej priser och en hel del fint iaf på icke-mammaavdelningarna.

    • Esmes mamma 16 februari, 2014 den 12:22 #

      Hej vilket bra tips! Har bara snabbt mobilscrollat igenom rea-utbudet men det fanns ju en del riktiga godbitar där. Tack!

Kommentera

