”Är du säker på att det inte är två därinne?”

7 Mar

bild-6

Det här är veckan då magen sköt ut på allvar. Jag skulle ha fått den mätt för första gången idag men var tvungen att äta en trerätters lunch för en kunds räkning i stället (ja, stackars mig, verkligen) så vi får vänta till tisdag med att få reda på om magen är normalstor eller lika bauta som den faktiskt känns.

Jag var i ärlighetens namn inte särskilt liten med Esme heller. Enligt mätningarna, viktuppgången och samtliga kurvor helt normal, men i mångas ögon – ojojoj. Jag tänker att det handlar rätt mycket om hur man är byggd och hur man därmed bär sina barn. En kollega som är tio-tolv centimeter längre än jag har sett supernätt ut hela sin graviditet. Det är nästan sådär så att jag tycker att det är skönt att hon går hem nu, så att inte jag som ligger flera månader efter hinner bli större än hon.

Inte för att jag egentligen vet varför det spelar roll eller varför det känns tjusigare att vara liten om magen än tvärtom. Man kan ju inte direkt påverka det själv. Men förmodligen handlar det om inlärda ryggmärgsreflexer kring kroppskontroll i allmänhet. Den allra finaste utseendekomplimangen man kan ge en gravid kvinna är ju att det verkligen endast är magen som har blivit större. Kanske allra helst med ett tillägg om att man bakifrån inte ens kan aaaana att personen i fråga är gravid.

Well, dom komplimangerna kommer jag aldrig att få. Några andra vänliga ord dock, som jag förstås gärna suger i mig. För det slutar ju inte vara intressant med utseendet bara för att man är välsignat lycklig över ett barn som utvecklas som det ska. Nånstans vill man ju fortfarande känna sig lite fin med sin mage, om så bara för sin egen skull.

8 svar to “”Är du säker på att det inte är två därinne?””

  1. Peppe 8 mars, 2014 den 03:22 #

    Herregud så störande det är när folk ska kommentera ens kropp under graviditeten (och annars också för den delen, det är bara det att man liksom blir fritt byte under graviditeten). Och att det finns nåt slags outtalad tävling i vem som är minst. Så sjukt. Och du är fin.

    • Esmes mamma 8 mars, 2014 den 08:40 #

      Tack!

      Ja man blir väldigt synlig som gravid. Jag tycker egentligen inte att det är så farligt med kommentarerna, så länge de kommer i en positiv anda. Med Esme fick jag nog bara två-tre kommentarer på slutet som retade mig (bland annat den om tvillingar), alla andra kändes okej eller bra.

      På ett sätt tänker jag att magkommentarerna är det enklaste sättet att visa engagemang och delaktighet om man inte är närstående/genuint intresserad av ämnet. Men jag kan bli lite trött på mig själv när jag märker att jag ändå kan önska att magen vore mer diskret, som att jag liksom vore mer lyckad om jag kunde bära barn mer diskret. Det kommer väl från samma värdegrund som stipulerar att det allra finaste är om det inte syns efteråt att man överhuvudtaget har fött barn.

  2. Clara 8 mars, 2014 den 09:09 #

    Längtar efter att se och bedöma din skönhet live😉

    • Esmes mamma 8 mars, 2014 den 10:05 #

      Ja vi måste styra upp det snarast! Du får ladda med en snäll betygsskala.😀

  3. Samtal med Gud 8 mars, 2014 den 18:50 #

    Men som den nätta person du är så är det klart att magen blir desto tydligare än på någon lite större, kraftigare. Oavsett så är det ju känsligt att kommentera. Stor kram till dig och fina magen, K

    • Esmes mamma 8 mars, 2014 den 21:00 #

      Men gulle dig, K! Det var snällt sagt och kommer som lite välbehövliga plåster på såren efter att maken glatt konstaterat att jag är större än alla andra gravida han stött på under dagen, inklusive hon som är i nionde månaden…

  4. Lina 11 mars, 2014 den 10:48 #

    Jag börjar bli så trött på att folk alltid ska kommentera magen, varenda dag är det någon som säger något om den. Det kanske har att göra med jobbet också, att jag träffar många människor nu, men det är så tröttsamt. Hur ska man reagera? ”Din mage är verkligen liten för att vara i vecka 30!” Åh, eh, tack? Och tvärtom, ja, jag vet inte, ska man skratta och hålla med om att man är riktigt tjock? Jag kan bara hålla med, för det är aldrig någon som frågar utan de bara kastar ur sig en ogenomtänkt kommentar. Ingen menar något illa, jag vet, men det är verkligen märkligt det där att det är helt okej att fritt kommentera, och ta på, min mage bara för att det ligger en bebis i den.

    Jag vet att jag sagt det förut, men det är så fint att du bloggar igen!

    • Esmes mamma 11 mars, 2014 den 19:55 #

      Jag blev nästan aldrig tafsad på när jag hade Esme i magen och hittills har de som velat känna frågat först. Då tycker jag att det är helt fine, men att någon tar sig rätten att ta på mig sådär utan vidare är ju ruskigt oförskämt. Förstår att du blir less!

      Min mage är för övrigt bevisligen stor, ligger en bit över medelkurvan enligt dagens mätning. Inte fullt på övre kurvan (så det finns väl dom som är ännu större, hehe) men ändå åt det hållet. Vi får väl se hur det artar sig, mest är det väl synd om ryggen om jag ska till att bli ginormous.

      Och tack – känns som jag skriver tråkiga navelskåderier och lite för sällan, men kanske kommer igång snart?

Kommentera

