Barbamamma

1 Maj

Och så kom veckan när det började kännas tungt på allvar. Med magen, med skrivbordssittandet, med ryggen och med fogarna. Plötsligt känner jag mig jättegravid. Och nu är det annorlunda mot hur det var med Esme. Jag är andfådd, tycker det känns trångt, har svårt att koppla bort bebisen och magen. Suckar som en gammal kvinna, får förvånade blickar från alla 27-åriga kollegor utan barn. ”Gör det ont?” frågar de stressat när jag kvider till efter en särdeles smaskig spark mot urinblåsan. Ja, kära vänner, det kan göra jätteont att vänta barn. Det är ju sanningen, men det förstår man inte innan det är ett faktum. Kanske lika bra så.

Samtidigt vet jag ju att jag har det jättebra jämfört med många andra. Framför allt har jag en pigg bebis som enligt alla tecken verkar må finfint där i magen. Den växer till sig och bökar runt, precis som den ska. Nästa vecka ska det mätas mage och tas lite prover också, och så ska barnmorskan känna efter hur barnet ligger. Eftersom Esme vände sig rätt och fixerade sig i vecka 37 utgår jag från att det knappast är en startklar unge jag har den här gången heller. Inte än på länge. Det är nog bara att sikta in sig på trång känsla och fortsatta steppövningar mot de nedre regionerna.

Over and out. Slut på rapport.

11 svar to “Barbamamma”

  1. Clara 1 maj, 2014 den 22:35 #

    Det är så spännande! Och ja, när ses vi. Vilket skämt!

    • Esmes mamma 3 maj, 2014 den 15:55 #

      Försöka med lunch nästa vecka kanske?

      • Clara 3 maj, 2014 den 16:16 #

        Det tycker jag verkligen. Måndag är nog enda dagen jag inte kan! Kram

  2. Samtal med Gud 2 maj, 2014 den 13:16 #

    Även om tiden känns evighetslång i den stora kroppen så är den snart över. Passa på att ta bilder för minnet, själv missade jag den detaljen med tvåan och hans album blev desto fattigare på den fronten. kram K

    • Esmes mamma 3 maj, 2014 den 15:56 #

      Det har blivit färre magbilder nu än förra gången men ändå en del så det känns ganska safe på den fronten ändå. Kram!

  3. Lisa 13 maj, 2014 den 12:21 #

    Hej! Hoppas allt är bra med dig! En liten fråga om hjälp – ska flytta till Stockholm från Finland och jag undrar om du har några tips kring finskspråkig förskola/dagvård i Stockholm (centrum/norrort)? Vet att det inte går att välja fritt precis, men vi har verkligen ingen koll och känner oss rätt rådlösa. Så skulle uppskatta alla hörsägen om bra, dåligt, ja – allt! Har besökt en privat finsk förskola i Vasastan där de troligen skulle ha plats. Men den såg så himla trist ut, både inne och ute, så magkänslan var inget vidare trots att personalen verkade sympatisk…Stor ångest över att behöva lämna en fantastisk förskola i Helsingfors! Vore oerhört tacksam över tips!

    • Esmes mamma 13 maj, 2014 den 12:44 #

      Hej, har svarat dig direkt på mailen Lisa!

  4. E 19 maj, 2014 den 21:54 #

    Ursäkta, Esmes mamma, jag vill bara ställa en fråga till Lisa… Kan Lisa berätta vilken förskola i H:fors som är så fantastisk? Vi överväger eventuellt en flytt ditåt så småningom. Tack!🙂

    • Lisa 4 juni, 2014 den 13:14 #

      E, har svarat på din blogg🙂

Kommentera

