Lugnet

30 Aug

Det är tidig lördagsmorgon och jag ligger bredvid min son, min underbara tvåmånaders. Han är mycket lugn om nätterna, gråter nästan aldrig. Men han knorrar och viftar en hel del, vilket väcker mig. Ibland betyder knorret att han vill ha bröstet, ibland att han nog bara drömmer något, sover ytligare.

Han är så varm och mjuk och ljuvlig att jag ångrar att jag inte gjorde såhär med Esme. Med henne ville jag vara ”duktig” och få henne att sova i spjälsäng. Det gjorde hon också, men behövde förstås gråta mig vaken ett par gånger per natt. Som bäst.

Jag tror mer och mer på att göra småbarnslivet så enkelt som möjligt. Utifrån ens egna och barnens förutsättningar. Inte utifrån andras förväntningar och åsikter. Lättare sagt än gjort, men ändå lättare andra gången.

Jag är i alla fall lyckligt lottad här i lördagssängen med Levi. Livet är rikt. Och jag lovar mig själv att inte hetsa över Esmes 4-årskalas imorgon. Jag ska vara zen. Tror ni att det går?

Ett svar to “Lugnet”

  1. Moa 3 september, 2014 den 09:10 #

    Ja enkelt är bra! Det är nog det jag är mest stolt över i mitt föräldraskap, att jag följt min dotter och gjort som vi och hon vill gällande sömn, amning, blöjor, eget rum osv. Orkar man så kommer barnet alltid själv till den punkt då hen vill sluta/byta/komma in i en ny fas osv. Och det värmer mammahjärtat som aldrig förr, att man låtit familjen, och inte vänner/släkt/samhälle/normer, styra. Sen finns det delar i föräldraskapet jag är mindre nöjd med också såklart….

Kommentera

