Bebisnätterna

10 Sep

Det enda jag planerade inför kommande vaknätter var att alla i familjen skulle få sova så mycket som möjligt även när bebisen kommit. Skit samma hur det gick till, bara vi fick sömn.

Sen kom Levi och vi testade världens bästa modell. Världens bästa för oss vill säga, det finns ju inga universallösningar.

Men såhär gör vi:
Levi sover alltid bredvid mig på nätterna. Inte i egen säng, definitivt inte i eget rum. Utan precis bredvid mig. Mitt mål när jag går och lägger mig på kvällen är att inte kliva upp ur sängen förrän det är morgon igen. Så steg nummer ett är att Levi är nära mig. Steg nummer två är att jag endast byter blöja om han har bajsat. Kissblöjor får vara. I början bajsade han varje natt, numera kanske bara var tionde natt. (Så där får man ju säga att jag har ett väldigt samarbetsvilligt barn.) Steg nummer tre är att han får bröstet så fort han knorrar till. Jag väntar inte på något gråt, jag vaknar ju av minsta suck ändå. Så fram med bröstet, koppla fast bebis, och somna om. Inget sitta upp eller rapa, utan vi ligger ner, båda två. Och sover när vi inte ammar.

That’s it. Så jobbar vi, varje natt. Och ja, vissa nätter blir det många knorr och uppvak och sidbyten för mig. Då är jag inte tokpigg på morgonen. Men heller inte toktrött. Jag älskar den här lösningen och är så glad att den fungerar bra. Jag skulle lätt ha gjort såhär med Esme också, om jag bara hade vetat det jag vet nu. Sen förstår jag att det kommer att komma andra slags nätter, med sjukdomar och annat som ställer till det. Men snart tolv veckor och livet är gott – eftersom sömnen är det. Sweet!

8 svar to “Bebisnätterna”

  1. cekt 10 september, 2014 den 18:59 #

    Vi körde något liknande förra gången. Heja er!

    • Esmes mamma 16 september, 2014 den 13:52 #

      Känner mig så glad över att det funkar!

  2. tantaugusta 16 september, 2014 den 06:42 #

    Har kört exakt samma metod som du med alla tre. Och det har funkat ypperligt🙂.

    Grattis till Levi!

    • Esmes mamma 16 september, 2014 den 13:53 #

      Det är skönt när man kan förenkla lite, eller hur?

  3. Lina 16 september, 2014 den 10:28 #

    Så gör vi också. Att börja bråka på nätterna vinner verkligen ingen på… Maximal sömn är det viktigaste!

  4. arengar 16 september, 2014 den 18:55 #

    Exakt så gör vi också. Min bebis har slutat bajsa på nätterna så jag byter inte ens blöja. Går jag upp så är det för att storasyster skriker efter mig. Körde samma metod när hon var bebis. Sov gott i tio månader tills hon började drömma och skrika på nätterna och då hjälpte inte bröstet längre. Till mitt stora förtret. Lillasyster har problem med gaser på kvällar och dagar, men nätter a klarar hon sig utan. Tror det är för att jag inte lyfter henne utan hon ligger plant hela tiden. Det är så skönt när man hittar något som funkar för en själv och resten av familjen!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sömnen | När du inte orkar ringa en vän - 15 september, 2014

    […] Exakt den här metoden använder jag också. Enda skillnaden är att jag måste byta kissblöja ett par gånger, men det gör jag i sängen, i mörkret. […]

Kommentera

