Lika länge som en graviditet

27 Mar

På lördag blir Levi nio månader. 

Han är en fenomenal pojke, en underbar bebis. Stor, rund, blond och glad. Väldigt social och tidig med det kommunikativa. Första leendet prick på fyraveckorsdagen, första ordet vid fem månader: ”hej”. Nu har han börjat vinka och älskar alla slags enklare lekar. Tittut, rulla boll, ge nappen till varann, för att inte tala om alla de där lekarna som bara han och Esme förstår vad de går ut på.

Superaktiv rent fysiskt är han däremot inte, där liknar han Esme mer än förväntat. Han kryper lika lite som hon gjorde i den här åldern, men tar sig runt med en variant på rumphasning som är helt hans egen. Han är jättestark och kan stå på alla fyra, men verkar inte intresserad av att röra sig framåt alls i den positionen. 

Levi älskar mat och tycker om det mesta han bjuds på. Han ammar därmed mindre än Esme gjorde i samma fas. Mest på nätterna, men kan helt avstå på dagtid när vi är ute och är aktiva. Jag har funderat på att sluta nattamma, men drar mig ändå för det. Vi samsover ännu och hans varma mjuka kropp passar så fint mot min. Nu vet jag ju att det verkligen är en begränsad tid som jag får gosa med mitt barn hur mycket jag vill. Snart är han fyra och ett halvt och torkar bort mina pussar med en bestämd liten hand. Som Esme.

Jag är så glad att han är min, denna lilla Levi som är så öppen och snäll. Allt jag vill är att ge honom den bästa uppväxt jag kan. Så enkelt och så hopplöst svårt, för alla mina fel och brister växer i takt med barnet. Det vet jag nu. Att vara bebismamma är för mig det lätta, instinktiva, självklara. Det är sen det blir så oerhört mycket svårare att veta vad som är rätt, eller att undvika det där som man vet är fel. 

Men mer om det senare. Kanske. Nu ska jag lägga mig i en halvcirkel runt Levi och försöka sova. Imorgon är en annan dag. 

Kommentera

