Sex, vänskap och religion

11 Mar

För ett tag sen skrev Amanda Schulman om hur glad hon var över att äntligen ha funnit en ”flatvän”. Ett märkligt och lite unket inlägg, som Underbara Clara kommenterade bra.

Det hela fick mig att tänka på en av mina homosexuella vänner. Vi pluggade tillsammans en period i Uppsala och han var långt ifrån stereotypen av en bög. Det vill säga, han var lika ointresserad av glam, schlager och inredning som jag. Han skulle dessutom ha varit helt värdelös som smakråd i en klädbutik, om det nu var det jag hade behövt. Däremot  snackade vi om (bra!) musik och killar, och jag minns att jag blev både stolt och lite störd när han kommenterade min blivande mans fysiska företräden – ungefär som jag väl hade blivit oavsett vem som hade kastat lystna blickar efter mitt hjärtas utvalda.

Så småningom började vi glida isär och dödsstöten för vår vänskap kom när han blev frälst. Ja, på riktigt som i religiös. Jag märkte att jag hade svårt för att umgås med någon som plötsligt utstrålade ett slags moralisk överlägsenhet (och dessutom varken ville dricka drinkar eller snacka skit längre), även om jag förstås unnade honom glädjen i att ha funnit Gud. Och så föll det sig så att han blev en i högen av Facebook-vänner man på sin höjd gratulerar på födelsedagen, men inte mer.

Vad är då sensmoralen i denna lilla anekdot? Jo, att det är märkligt att samla på homosexuella vänner, precis som det vore märkligt att samla på låt oss säga invandrarvänner, eller 40-talistvänner. Dessutom är det direkt felaktigt att tro att man är helt och hållet fördomsfri och tolerant bara för att man umgås med killar som gillar killar. Det är jag den första att skriva under på.

11 svar to “Sex, vänskap och religion”

  1. krispigt 11 mars, 2011 den 17:29 #

    Intressant! Alla har fördomar.

    • E 11 mars, 2011 den 17:34 #

      Visst är det så. Och man vet inte alltid vilka ens fördomar eller begränsningar är.

  2. Livet runt 30...5 11 mars, 2011 den 19:01 #

    Verkligen märkligt, att göra skillnad på folk och folk. Vi är väl alla individer oavsett kärlekspreferenser. Och sen har vi ju mannens syssling som befäster alla fördomar som tänkas kan – nu med premiär aveget program på en av skräpkanalerna. Självklart måste jag titta, klädtips kan tacksamt tas emot.

    • E 11 mars, 2011 den 19:35 #

      Det låter kul, vad är det för program?

  3. Linda 12 mars, 2011 den 09:19 #

    Väl skrivet! 😀

    • E 12 mars, 2011 den 10:04 #

      Tack!

  4. Lisa 12 mars, 2011 den 15:39 #

    Håller med dig. Amanda Schulman skriver iofs nästan jämt om banala saker på ett puckat sätt.

    • E 12 mars, 2011 den 17:34 #

      Ja på något sätt verkar hon ganska aningslös. Men det kanske är en fasad?

  5. Lisa 12 mars, 2011 den 20:47 #

    Osäker på det. Kan dock inte sluta att läsa hennes blogg. Verkar vara ett guilty pleasure för mig att störa mig på Amanda Sculman.

    • E 12 mars, 2011 den 20:58 #

      Undrar vad det då säger om mig att jag har flera sådana guilty pleasures? Just nu Amanda Schulman, Katrin Zytomierska, Englas Showroom och Blondinbella.

Lämna en kommentar