Julkalendern lucka 4. Berätta om en person som du beundrar

13 Dec
Sommaren 1982 blev min syster och jag förälskade i samma man. Och undra på det, han var ung, reslig, kvicktänkt och verbal. Dessutom var han smickrande nog intresserad av oss båda – om än av vitt skilda skäl. Medan min syster charmade honom med sin prunkande unga kvinnlighet, tog jag till alla vapen en treåring kan komma på. Det var smurflekar, barnsånger och kurragömma så fort jag fick en chans. Och han spred sina gracer någorlunda rättvist och lyckades med konststycket att hålla oss bägge alldeles nöjda och förtjusta.

Så kom det sig att min svåger blev en nyckelperson i mitt liv. Faktum är att jag nog hann fylla 20 år och mer därtill innan jag hittade ens den minsta lilla brist i hans personlighet. Han lärde mig massor om allt som är viktigt i livet – film, tv, litteratur och musik – och gav mig alltid utrymmet att helt självklart vara den jag är, oavsett vilken knölig utvecklingsfas jag befann mig i

Min svåger är fortfarande en av de bästa människor jag vet. I vuxen ålder inspirerar han mig genom sin till synes oändliga energi och entusiasm, genom sin avundsvärda karriär och sin tveklöst skarpa och orädda penna. Han är dessutom en kärleksfull livspartner till min syster och en lekfull, ständigt närvarande pappa till mina syskonbarn. Därför beundrar jag honom, och därför kommer han alltid att vara mig kär.

Lämna en kommentar